ריבלין עם שלומית רומנו, בתו של יוסף רומנו ז"ל
ריבלין עם שלומית רומנו, בתו של יוסף רומנו ז"לצילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נפגש היום (רביעי) עם משפחות 11 הספורטאים הישראלים שנרצחו באולימפיאדת מינכן ב-1972.

הפגישה התקיימה לאחר הטקס המרכזי לזכר הספורטאים ולאחר חנוכת אתר ההנצחה בכפר האולימפי במינכן. גם נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר וראש ממשלת בוואריה הורסט זיהופר השתתפו בפגישה.

ריבלין סיפר על זכרונותיו מאותם ימים נוראים והודה על הזכות להשתתף במעמד זה. הנשיא התייחס למאמצים הכבירים שנדרשו על מנת להוציא לפועל את בניית האנדרטה והוסיף בהתרגשות: ״אם נבחרתי לתפקידי כנשיא רק כדי להיות כאן אתכם היום, זכיתי״.

בני המשפחות שבו והודו לראש ממשלת בוואריה ולנשיא גרמניה על פועלם הרב למען הקמת האנדרטה ועל הירתמותם להנצחת הטבח הנורא.

הנשיא ריבלין בכפר האולימפי במינכןאיתי בית און, מקליט: ניר שרף לע"מ

אילנה רומנו, אלמנתו של יוסף, סיפרה כי ״באסון השתנו חייהן של 11 משפחות. בתוך המשפחות גדלו 14 יתומים שגדלו למופת ואנחנו מאוד גאים בהם. יש לנו ניצולי שואה שנגדעו חייהם, ויש ילד שכל חלומו היה להיות ספורטאי ונגדע חלומו״.

היא פנתה אל הנשיאים ואמרה ״אנחנו כל כך מתרגשים שאתם פה. אנחנו מרגישים שאנחנו בבית, אחרי המון שנים שאנחנו מסתובבים במינכן, אנחנו מרגישים בטוחים״.

הרצל, אחיו של יוסף רומנו, אמר ״אני זוכר את האופוריה לקראת הטיסה. יוסי שלח לנו קלטת בה הוא מצולם ומספר על הרוח האולימפית עם הספורטאים מכל העולם. המחבלים פגעו באותה הרוח שהיום אנחנו מחנכים לפיה, הרוח האולימפית.

''רוח זו חייבת להיות עולמית'', ציין האח השכול, ''כשאנו מצפים ומקווים שיום אחד בטקס האולימפיאדה, יעמוד כל הקהל לדקת דומיה לזכר אותם ספורטאים שנרצחו״.