דבורה גונן ליד מקום הרצח של בנה דני הי"ד
דבורה גונן ליד מקום הרצח של בנה דני הי"דצילום: דוד הוכברג

דבורה גונן, אמו של דני הי"ד שנרצח בפיגוע ירי בבנימין, מגיבה בערוץ 7 להריסת האנדרטה שהוצבה ב''מעיין דני'' סמוך ליישוב דולב בבנימין.

זו הפעם השלישית שבה מושחתת האנדרטה על ידי ערבים שמתגוררים באזור, ולדברי גונן הפעם ההשחתה היתה קשה יותר מפעמים קודמות, ונראה היה שהמשחיתים פרקו את זעמם על שלט ההנצחה של דני הי"ד.

''עד עכשיו כשהרסו את האנדרטה, היו שריטות. אבל בשבוע שעבר ממש חתכו ושברו את המתכת, זה לא לוקח כמה שניות אלא צריך לעמוד שם ולהשקיע זמן ולעשות את זה מכל הלב'', אומרת דבורה.

למה לדעתך זה קורה פעם אחר פעם?

''זה חוזר על עצמו כי מדינת ישראל החליטה לא לנצח. ברגע שמי שהשחית פעם אחת ראה שזה בסדר והשחית פעם נוספת, אז עובר מסר - הם הורסים ואנחנו מחליפים, ככה זה כשאנחנו לא באים לנצח, אם העם היהודי לא בא לנצח אז למעשה מוכרים להם סיפור הזוי שאם הם ימשיכו אנחנו ניסוג לאחור''.

גונן שומרת על קשר הדוק עם חבריו של בנה, ומשוחחת איתם כמעט מידי יום. "דיברתי ביום חמישי עם החברים של דני עוד לפני שידעתי על הרס האנדרטה, ואמרתי להם שהשנייה שבה דני והמחבל נפגשו זו השניה שבה הנורמלי פגש את הלוא נורמלי, הטוב פגש את הרוע.

''ואת הרוע הזה צריך להפסיק להכיל ולקבל, עברו כמעט שנתיים וארבעה חודשים מהפיגוע ואני לא רואה שמשהו משתנה'', מוסיפה גונן.

היא תוהה מה היה קורה האם יהודים היו הורסים אנדרטה של ערבים. ''להשחית אנדרטה זה פשע, אם זה היה הפוך היו עושים את כל המאמצים למצוא את הפושע. אז למה עכשיו לא? כי כבר התרגלנו?

''זה בסדר שיבואו למעיין, לכולם יש זכות, אבל למה להשחית? מה הסיבה? זה בדיוק הלא נורמלי. דני היה הנורמלי והטוב והמחבל הוא הרע והלא נורמלי. יש כאן בילבול והגיע הזמן לעשות סדר''.

המחבל שרצח את דני נשלח לשני מאסרי עולם, ודבורה שדרשה גזר דין מוות לאורך כל המשפט, חוששת מהיום שבו יוחלט לשחרר את המחבל במסגרת עסקה לשחרור מחבלים.

''היום זה משתלם להיות מחבל", מדגישה גונן בכאב, ''התמונה שלו מרוחה על כל העיתונים ורואים אותו מחייך כשהוא מאושפז בבית חולים.

''ברגע שמחבל רק מנוטרל, הוא מגיע לבית חולים ואחרי הטיפול עובר לכלא ושם לא חסר לו כלום. לא רע לו. אז למה שלא ירצח ילדים? מה אנחנו עושים בשביל להפסיק את זה? מוכרים להם חלום שרק בזכות המאבק שלהם הם יצליחו לקבל את מה שהם רוצים אבל האמת היא שהחלום שלהם הוא לחסל את העם היהודי''.

מהיכן את שואבת את הכוחות להמשיך בחיים למרות הקושי?

''התרגלתם שמשפחות שכולות לא מחזירות מלחמה, אבל אנחנו לא מתכוונים לוותר. הכוח שלי הוא מדני ומהאמונה שהרצח שלו לא היה סתם. כאישה מאמינה אני יודעת שאין סתם. במשך שנתיים המחבל תכנן לרצוח יהודים ודווקא את דני הצליח לרצוח, זה לא היה 'סתם במקרה'."

הפיגוע שבו נרצח גונן אירע בחודש יוני 2015, לאחר שביקר עם חבר במעיין ''עין בובין'' שלמרגלות היישוב דולב בבנימין. השניים נסעו ברכב ונתקלו בערבי שסימן להם לעצור והציג את עצמו כמי שזקוק לעזרה. לאחר שעצרו את מכוניתם, הערבי התברר כמחבל שפתח בירי לעבר דני ורצח אותו.

דבורה מספרת כי לאחר הפיגוע היתה משוכנעת שבנה ידע שמדובר בערבי ובכל זאת עצר את הרכב. לדבריה דני היה מושיט עזרה לכל מי שהיה זקוק, יהודי או ערבי כאחד.

''ברור לי שהבן שלי יעצור לתת עזרה, הוא קודם כל היה בן-אדם, לכן אני אומרת שהמפגש ביניהם זה המפגש בין הנורמלי ללא נורמלי, בין הטוב לרוע. דני לא היה חייב למחבל כלום ונרצח נטו בגלל שהוא היה יהודי''.