מתאושש. הנער קאסם
מתאושש. הנער קאסםצילום: דוברות הדסה

ניתוח מורכב לתיקון מום נדיר בלבו של נער בן 13 נערך לאחרונה בבית החולים הדסה עין כרם, במהלכו הצילו הרופאים את לבו של הנער, שעמד בפני קריסה.

הנער, קאסם, נולד עם מום מורכב ביותר בליבו. פרופ' אלדד ארז, מנהל היחידה לניתוחי לב חזה בילדים בהדסה עין כרם מפרט, "קאסם נולד עם מומים נדירים בלבו. הוא סבל מהיפוך של העורקים – כלומר העורקים הראשיים של הלב יצאו כל אחד מן החדר הלא נכון - אבי העורקים מן החדר הימני, והעורק הריאתי יצא מהשמאלי. בנוסף, העליה הימנית הייתה מחוברת לחדר השמאלי – והעליה השמאלית הייתה מחוברת לחדר הימני. ואם כל זה לא מורכב מספיק, הלב היה ממוקם בצד הנגדי של חלל החזה ובמהופך", מסביר פרופ' ארז.

בגיל חצי שנה עבר קאסם ניתוח לב לצורך הצרת עורק הריאה על מנת להגביל את זרימת הדם הריאתית ממנה סבל בשל המומים, מה שהיה אמור להוות פתרון זמני.

"בגיל 12 הגיע אלינו קאסם עם רמות חמצון נמוכות בדם עקב הגבלת זרימת הדם הריאתי בשל אותו ניתוח ראשוני. היה ברור שהוא זקוק לפתרון קבוע למום המורכב והנדיר איתו נולד, שכן לבו לא היה עומד עוד לזמן ממושך במצב תפקודו הלקוי ומסכן החיים", מציין פרופ' ארז.

לאחר דיון נרחב בנושא עם צוות המחלקה הקרדיולוגית לילדים בראשות פרופ' עזריה ריין, הוחלט על פתרון אינטנסיבי בו יבוצע תיקון הולם. התוצאה אותה רצו הרופאים להשיג הייתה חדר שמאלי אשר ישמש כחדר שמאלי רגיל (סיסטמי) תחת זה הימני שמילא את התפקיד עד כה והחל כושל בו. זאת למרות מיקומו השגוי אנטומית של החדר השמאלי.

כצפוי, הניתוח היה ממושך ומורכב ביותר ונמשך למעלה מעשר שעות. "למעשה כל הניתוח היה במצג של "מראה" למצב לבבי מקובל, וזה חייב זהירות רבה ותשומת לב מרבית ותזכורת תמידית כי מדובר במנחים הפוכים לגמרי מאלו שאנו רגילים בהם" , מספר פרופ' ארז.

לדבריו, "במהלך הניתוח בוצע היפוך של העורקים הגדולים כך שאבי העורקים ייצא מחדר שמאל ועורק הריאה הראשי מחדר ימין. בהמשך בוצעה סגירה של החור במחיצה הבין חדרית והיפוך הזרימות בין העליה לחדר – כלומר שהעליה הימנית תהייה מחוברת לחדר הימני והעליה השמאלית לשמאלי".

כאשר הסתיים הניתוח הממושך אושפז קאסם להשגחה מוגברת במחלקת טיפול נמרץ ילדים ובשל זהירות יתרה, החזה שלו הושאר פתוח במידה ויזדקק להתערבות מידית של הרופאים. רק יומיים מאוחר יותר, עם התייצבות מצבו, נסגר בית החזה וקאסם התאושש במהירות.

"היינו בבתי חולים אחרים", סיפרה אימו של קאסם, "בכל מקום הסבירו לנו הרופאים כי בהדסה ייתכן וימצאו מענה לבעיה של הילד, ובאמת המענה נמצא".

הניתוח היה ארוך ביותר, ודאגתי נורא", הוסיפה, "אבל בסוף יצא המנתח לחדר ההמתנה והרגיע אותי, וכך עשו גם הצוותים של הרופאים והאחיות במחלקות הטיפול נמרץ וכירורגית ילדים".

"אני מרגיש הרבה יותר טוב עכשיו", סיפר המטופל הצעיר, "אחרי מנוחה קצרה, אחזור לבית הספר ואני מקווה שאוכל גם לשחק כדורגל" אמר הנער שיחגוג בעוד כחודש יום הולדת 13.