השר כץ בכנס המכון למדיניות נגד הטרור

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ (הליכוד), השתתף היום (שני) בכנס המכון למדיניות נגד טרור של המרכז הבינתחומי הרצליה.

השר כץ דיבר על המשך מאמצי ישראל להילחם בהסכם הגרעין עם איראן, "המשימה הראשונה של ראש הממשלה בביקורו הקרוב בארה"ב, היא להקפיא, לשנות או לבטל את הסכם הגרעין עם איראן. הלקח מהמקרה הקוריאני הוא שהידברות ופשרות עם דיקטטורות שחותרות לתכנית גרעין על מנת לשנות את כללי המשחק".

השר כץ הסביר על הקשר בין המתרחש בחצי האי קוריאה למתרחש באיראן, "האישור שנתן נשיא ארה"ב לדרום קוריאה לרכוש נשק במיליארדי דולרים מראה לאן יגיע המזרח התיכון לאחר איראן גרעינית.

''בנוסף, לנוכח האיום, לישראל ולהתבססותה הצבאית של איראן בסוריה – רה"מ צריך לדרוש מהממשל שלא לוותר על תפקידה של ארה"ב בסוריה. עליה לשמור על האיניטרסים של ישראל בהסדרים המתגבשים בסביבה. על הממשל להבין שאת המערכה לבלימת איראן באזור יש לבצע גם בסוריה".

בנוגע להתקדמות איראן לעבר הגרעין והתחזקות איראן בסוריה ובאזור אמר כץ כי ''אם המגמות ימשכו, עלולים להיבנות בסוריה בשנים הקרובות – נמל ימי ובסיסי צבא איראניים בסוריה. אני חוזר על העובדה: בעצם הימים האלה מתגבש הסכם בין אסד לאיראן שהולך לבסס צבאית את איראן בסוריה כפי שהיה עם הרוסים. אנשי מיליציות שיעיות שמובאות ממדינות שונות כדי להקים ארגון דמוי חיזבאללה שיהיה חלק מהמערך הזה".

''האיראנים עלולים לקדם לסוריה טילים מסוגים שונים, ויתמקמו שם דרך קבע עשרות אלפי לוחמים אפגנים, פקיסטנים ועוד שעלולים להילחם נגד ישראל, שמאז הסכם השלום שהביא מנחם בגין עם מצרים והסיר את האיום על ישראל – אנו עלולים להיתקל בחזית צפונית שתדרוש מאיתנו להשקיע משאבים רבים. חיזבאללה יפקד על המיליציות השיעיות בצד הסורי של רמת הגולן וימשיך להגדיל את ארסנל הטילים שלו בלבנון''.

לדברי השר כץ, ''תל שמס הוא מוצב משמעותי שחולש על הסביבה, ולאחר הסכמי הפסקת האש שנחתמו עם סוריה ונסוגו לקווים המוכרים כיום. במקומות האלה יושבים היום אנשי חיזבאללה. זוהי רק דוגמא להתבססות ויש לא מעט נקודות דומות של חיזבאללה ואיראן באזור''.

הוא העריך כי איראן תימנע לפי שעה להפר את הסכם הגרעין שמשחק לידיה, כלשונו, בתווך הבינוני והארוך, ותציב את העולם בפני עובדה מוגמרת בסיומו. ''מדינות האזור יאלצו לבסס את כוחן לאור התחמשות איראן. יתפתח מירוץ חימוש אזורי קונבנציונאלי ובלתי-קונבנציונאלי. היכולת שתספק יכולות לא-קונבנציונליות לאותם ארגוני טרור היא יכולת שיש לקחת אותם בצורה משמעותית.

''משם נובעת קריאתי לרה״מ להעלות את הנושא הזה בנסיעתו לארה״ב. זהו לא נושא שצריך להיות תוך מחלוקת פוליטית. זוהי אינה דרישה לעומתית מהאמריקנים. טראמפ אמר שזהו ההסכם הגרוע ביותר שנחתם אי פעם. מי שלא מעדכן לא קורא נכון את המציאות– הן העולם והן מדינת ישראל''.

לדברי השר כץ, תחרות בין המעצמות ורתיעה מפני פתיחת הסכם הגרעין באיראן ועוד, ימנעו פתיחת הסכם הגרעין מולה. ''אנחנו נצפה כבר בתקופה הקרובה שכל מה שקשור לסוריה ולחיזבאללה יהיה קשה ביותר.

''ישראל חייבת לשמור על הקווים האדומים ביחס לסוריה, למנוע מעבר נשק מתקדם, הקמת חזית ג׳יהאדיסטית בדרום הגולן וזאת לצד מניעת התבססות צבאית איראנית בסוריה והקמת מעבר בין איראן וסוריה. בשתי המטרות האחרונות, יש לארה״ב בת בריתנו משקל מיוחד לקדם אותם. אנחנו מדברים גם עם רוסיה אך היא לא בת הברית החזקה שלנו. בת הברית היא ארה״ב, מנהיגת העולם החופשי. נבנית כאן מערכת שלמה של טרור קונבנציונלי ובלתי קונבנציונלי.

''איום הפיגועים בהשראת דאעש בעולם נמשך. האיומים ממשיכים להתקיים, אך הארגון מצוי בנסיגה באזורים האסטרטגיים שלו. התחזקות איראן בסוריה ובאזורים מסביב הופכת לאיום הגדול ביותר על מדינת ישראל. ארה״ב ובעלות בריתה צריכות לפעול נגד כך. גם מערכת הביטחון הישראלית צריכה לעדכן את פעילותה וסדר העדיפויות שלה. מה שקורה כאן עכשיו באזור, מה שקורה באסיה, מחייב היערכות והבנה וקביעת סדר עדיפויות חדש נגד איומים אמיתיים. עלינו להיערך בכל ההיבטים.

''איראן היא מקדמת את קיום הטרור הקונבנציונלי בלבנון, בעיראק ובאוד מקומות. אם אנחנו נמשיך בדרך שאנו הולכים בה התרחיש החמור יתממש.

''העמדה הנוקשה של הממשל הנוכחי נגד משבר הגרעין, המשבר הקוריאני, משותפת גם לנו ולמדינות הסוניות. שהקשרים עמן הולכים ומתעמקים גם בימים אלה. כל האירועים באזור עלולים לייצר הזדמנות שאנו חייבים לנצל אותה. עלינו לצאת עם אמירה ברורה פנימה והחוצה, לפעול בנחישות מול וביחד עם ארה״ב, עם הקהילה הבינ״ל ועם מדינות באזור, כדי למנוע את התגרענות איראן והתבססותה במרחב''.

בסיום דבריו הדגיש השר כץ, ''אני מאחל ומקווה ברוח הדברים האלה שיועבר המסר ושגם תיווצר התשתית לשיתוף פעולה עם ארה״ב כדי להשיג את המטרות שציינתי''.