הילארי קלינטון
הילארי קלינטוןצילום: רויטרס

הילארי קלינטון שהפסידה בבחירות לנשיאות ארה"ב, תפרסם בקרוב ספר זיכרונות שבו היא תוקפת במילים קשות את הנשיא דונלד טראמפ, ורבים אחרים במערכת הפוליטית האמריקאית.

בפרק שמוקדש לנשיא ארה"ב טראמפ, משווה קלינטון בין "המלחמה נגד האמת" של הנשיא הנבחר לספר "1984" של ג'ורג' אורוול.

"הניסיון להגדיר את המציאות הוא מאפיין מרכזי של משטר סמכותני", כותבת קלינטון. ''זה מה שהסובייטים עשו כשמחקו מתנגדים פוליטיים מתמונות היסטוריות. זה מה שקרה בספרו הקלאסי של ג'ורג' אורוול '1984', כאשר המענה מרים ארבע אצבעות ושולח שוקים חשמליים עד שהמעונה רואה חמש אצבעות כפי שהורו לו".

"אם טראמפ הצהיר שכדור הארץ שטוח, היועצת שלו קיליאן קונווי תגיע ל'פוקס ניוז' ותגן על כך כ'עובדה אלטרנטיבית' ויותר מדי אנשים יאמינו לכך", כותבת קלינטון בספר הזיכרונות שלה.

הספר "מה קרה?" אמור להכיל 469 עמודים ויצא לאור בחודשים הקרובים. קלינטון מפרטת גם מה הביא לדעתה להפסד שלה בבחירות לנשיאות. "הרצתי קמפיין מסורתי לנשיאות עם מדיניות שנבחנה בקפידה וקואליציות שנבנו בעמל רב, בעוד טראמפ הריץ תוכנית ריאליטי שליבתה במומחיות את הכעס והטינה של האמריקאים. נשאתי נאומים שניסו לפתור את בעיות המדינה, בעוד הוא צייץ בטוויטר", כתבה קלינטון.

היא גם כינתה את טראמפ "סכנה ברורה ומיידית למדינה שלנו ולעולם" והוסיפה כי "אם כולם יורדים איתו לתוך הבוץ, הוא אינו מחשיב את עצמו מלוכלך יותר מאחרים".

גורם נוסף אותו מאשימה קלינטון בהפסדה בבחירות הוא המועמד הדמוקרטי ברני סנדרס. "ההתקפות שלו גרמו נזק בלתי הפיך וסללו את הדרך לקמפיין 'הילארי המושחתת' של טראמפ. אני לא יודעת אם זה הטריד את ברני או לא", כותבת קלינטון.

פרק ארוך בספרה מוקדש להתערבות הרוסית לכאורה בבחירות בארה"ב. היא מספרת על יחסים לא טובים עם פוטין במשך תקופה ארוכה. "פוטין לא מכבד נשים ובז לכל מי שעומד מולו, לכן אני בעיה כפולה עבורו. פוטין פיתח טינה אישית נגדי", טוענת קלינטון.

גם ראש ה FBI המודח ג'יימס קומי זוכה לטענות קשות, לאחר שלטענת קלינטון הודעתו על חידוש חקירת המיילים נגדה, 11 ימים בלבד לפני הבחירות, השפיעה לרעה על הבוחרים.

קלינטון מקדישה פרק מיוחד בספרה ל"נשים בפוליטיקה". היא טוענת כי מערכת הבחירות סבלה מגילויי סקסיזם קשים. "הראיה הראשונה היא כי מועמד סקסיסטי ניצח. הרבה אנשים האזינו לקלטת בה הוא מתרברב על תקיפה מינית של נשים, משכו בכתפיהם ואמרו "עדיין יש לו את הקול שלי. זה מתסכל. ברגע שאישה אומרת 'אני מתמודדת' זה מתחיל: ניתוח הפנים שלה, הגוף, הקול, התנהגותה, צמצום המעמד שלה, הרעיונות שלה, ההישגים והיושרה שלה", נכתב בפרק.

את ההחלטה להגיע לטקס ההשבעה של טראמפ, היא מספרת, קיבלה רק לאחר התייעצות עם הנשיאים לשעבר בוש וקרטר, שסיפרו לה כי יגיעו לטקס. "חששתי שבעקבות הקמפיין של טראמפ אתקבל בשירת 'תכלאו אותה'. בשלב מסויים החלפתי מבטים עם מישל אובמה, שאמרו 'את יכולה להאמין לזה?'", כותבת קלינטון.