שרה אליאש
שרה אליאשצילום: יח"צ

בגדוד צנחנים שנמצא בפעילות שגרתית חלה התעוררות בקרב כמה חיילים.

הם החליטו שאין די בפעילותם, ויש לעשות מעשה ולהקים סיירת שבה ייתנו ביטוי לכישוריהם ולהבנתם את מצב המערכת. בחשאי הוקמה הסיירת והיא מתחילה לפעול. יוצאת לפעולה לילית גאונית, אך בלי תיאום. היעלה על הדעת קיומו של צבא ממלכתי בדרך זו?

ח"כ סמוטריץ' המשיל את תלמודי התורה לסיירת מטכ"ל. בהנחה שאומנם נכון הדבר, הבה נמשיך באנלוגיה: מי מחליט על הקמת הסיירת? מי שוקל שיקולי רווח והפסד? האם בכל גודל של גדוד ובכל מצב ניתן להפריש ממנו סיירת?

איני בין החולקים על חשיבותו וערכיותו של תלמוד תורה, אני מבינה את ההורים שרוצים לראות חינוך ההולם את השקפתם. אבל חיים קלים עשה לעצמו סמוטריץ' בהציגו את עומקי המחלוקות בציבור הדתי כאילו מדובר רק בתפיסה של אחידות מול גיוון.

במקומות רבים השאלה היא קהילתית-ציבורית. האם מספר התלמידים מאפשר התפרטות, האם הממ"ד לא יינזק, האם הקהילה יכולה להכיל שתי מסגרות שתתחרינה על כל תקן, וזאת עוד לפני הסוגיות הרוחניות והתורניות העמוקות הקשורות לערבות הדדית של חברי הקהילה. האומנם נכון להשוות את הקשר בין סיירת לגדודים לקשר הנדרש בין בית המדרש, רבניו ולומדיו ובין הציבור הרחב? קשר שיש בו סיכוי לעלייה רוחנית, ובוודאי לא קשר של תחרות.

הכרתי לא מעט מקומות שבהם אוכלוסייה דתית ומסורתית פשוטה (במלוא המובן החיובי של המילה) החזיקה בציפורניים, באהבה ובגאווה בית ספר ממ"ד, עד שהגיעו נושאי דגל התורה והתחילו לחצים על אופי בית הספר, שהובילו לפרישה ולסחף שפגע והוציא הורים רבים לרעות בשדות זרים. לא אחת ירידת הממ"ד משמעותה יציאה לבתי ספר חילוניים.

לא במקרה בעידן ההפרטה החינוך אינו מופרט, כי הוא מהווה תשתית כמעט יחידה לביטוי לאומי ולהנחלת זהות וערכים הקשורים לקיומנו כקולקטיב. פתיחת תלמוד תורה לצד ממ"ד היא סוגיה ציבורית, וככזו היא גם תורנית. ההחלטה על פתיחת תלמוד תורה אינה יכולה להינתן בידי ההורים שרוצים מאוד בתלמוד תורה, אך לא פעם אינם מוכנים להביא בחשבון שיקולים נוספים.

בהסתכלות מערכתית אפשר לעיתים לפתור את הצורך בתלמוד תורה על ידי הקמת מענה אזורי שמפחית את מספר המוסדות הקטנטנים הפורצים בכל מקום. אפשר בתוך הממ"ד לייצר בהסכמה פיצול למספר שעות. ישנם פתרונות נאותים לכלל הציבור דווקא בתוך בתי ספר גדולים, המאפשרים מתן מענה נכון לגוונים שונים, הן מבחינה תורנית והן מבחינה לימודית.