בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: מארק ישראל סלם

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם בשבועות האחרונים תיקון ל"חוק יסוד - הממשלה".

ערוץ 2 דיווח כי הערב (חמישי) הופץ תזכיר החוק לפיו נתניהו יוכל להכריז מלחמה או לצאת למבצע צבאי שעלול להוביל למלחמה ללא צורך באישור מוקדם של הממשלה ובנוכחות של מחצית מהשרים חברי הקבינט.

ההצעה תובא לאישור הכנסת בתחילת מושב החורף עם חזרתה מהפגרה.

על פי התזכיר שפורסם היום על ידי ראש הממשלה נתניהו ושרת המשפטים איילת שקד, ההחלטה על פתיחה במלחמה או על נקיטת פעולה צבאית משמעותית העלולה להוביל ברמת הסתברות קרובה לוודאי למלחמה תהיה לוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני).

בנוסף, כדי להכריז על פעולה שכזו, צריכים להיות נוכחים לפחות מחצית מחברי הקבינט. כן הממשלה תהא רשאית, לפי הצעת ראש הממשלה, להוסיף חברים לקבינט, ובלבד שמספר החברים לא יעלה על מחצית ממספרם של השרים.

"זה כבר כמה שנים שאני חושב שהמבנה החוקי של מדינת ישראל אינו מאפשר לה להתמודד עם אתגרים צבאיים בעידן המודרני", אמר ראש הממשלה נתניהו בתגובה לפרסום התזכיר. "השינוי המתבקש הוא להעביר את ההחלטות הקריטיות אל הקבינט, והדבר הזה מתבקש וניתן לעשייה אך ורק באמצעות חקיקה, וכך אנחנו עושים. אני רוצה להדגיש שאין כאן כוונה לפעולה ספציפית או לעיתוי ספציפי, אלא שינוי מבני, שהזמן והנסיבות מחייבים אותו".