הפרשן הפוליטי היהודי-אורתודוקסי בן שפירו אילץ בסוף השבוע את אוניברסיטת קליפורניה בברקלי להגן על זכותו לדבר בקמפוס – בעלות של 600,000 דולר.

שפירו הוא עורך-לשעבר באתר ברייטברט, המנחה תוכנית רדיו אינטרנטית יומית ואשר דוגל בדעות שמרניות.

האירוע הוא הפרק האחרון בסדרת התנגשויות בין השמרנים החדשים בארה"ב לבין השמאל הקיצוני – ובראשו תנועת "אנטיפה" האלימה – סביב סדרת הרצאות של שמרנים בקמפוסים, שהחלה בשנה שעברה.

ברקלי שבקליפורניה, University of California, Berkeley, נחשבת לאוניברסיטה המובילה של השמאל הקיצוני בארה"ב מאז שנות ה-60, ועל כן חשוב במיוחד לשמרנים לדבר שם.

השמאל הקיצוני מנסה למנוע את ההרצאות באמצעות התפרעויות אלימות – ועד כה, המשטרה המקומית נטתה שלא למנוע מהם להתפרע. ואולם, הפעם המשטרה בברקלי גויסה בכוחות גדולים בכדי להגן על שפירו, במאמץ שיטור שעלה כ-600,000 דולר.

שפירו אמר בהרצאתו שהוא מודה לשמאל על הטפשות שהפגין בניסיונות להשתיקו – שבזכותם הוא קיבל תשומת לב גדולה פי כמה.

למרות ששפירו יהודי דתי, כאמור, ושספג הרבה מאוד איומים מגזענים לבנים לאחר שהתנגד למועמדות של טראמפ, השמאל בברקלי הציג אותו כ"גזען לבן". חלק מהמפגינים צעקו "דיבור הוא אלימות, לא נשתוק".

"הסיבה שבגללה אני נמצא פה היא שהאוניברסיטה הזו אינה מצויה בבעלותו של הפשיזם", אמר שפירו. "משום שישנם סטודנטים המבקשים לשמוע דעות שונות, שאינם רוצים שיגידו להם שמותר להם לשמוע רק דעה אחת".