הרב יואל קטן
הרב יואל קטןצילום: אתר ישיבה

טובה הארץ מאוד מאוד.

על גבולות ארץ ישראל.

הרב חיים ישראל שטיינר.

ירושלים, דברי שיר, תשע"ז. 266 עמ'

(077-3220338)

שנים רבות הוא עוסק בסוגיית גבולות ארץ ישראל, וכבר העביר סדרות שיעורים בנושא בישיבתו ובישיבות אחרות, סדרה אחת גם צולמה ונמצאת באתר 'ישיבה' של ישיבת בית אל.

סוף סוף החליט להעביר את החומר הרב שאסף בסוגיה סבוכה זו אל הכתב, והוא עשה זאת בגדול: ספר מהודר ומסודר ביותר, מלא תמונות ומפות ותרשימים והסברים, המשלב את יסודות ענייני גבולות הארץ מהמקרא ומחז"ל ומהראשונים והאחרונים, כולל הרחבות גיאוגרפיות-מדעיות והיסטוריות, על פי דרכו התורנית-חינוכית של רבו הרב צבי יהודה.

גם חלוקת הספר היא עניינית וחינוכית כאחד: שער גבולות דרום הארץ ופרק עיונים על גבול הדרום (כולל הרחבה בעניין גירוש ימית וגירוש גוש קטיף), שער צפון ועיוניו, שער נהר פרת ועיוניו, שער עבר הירדן ועיוניו, שער מערב (הים והמערב), ושער אהבת ארץ ישראל ועיונים באהבה מיוחדת זו.

השילוב המיוחד הזה של ספר עיוני-למדני עם ספר חינוכי והיסטורי מנצח כאן ללא ספק.

***

מחזור עדותיך נאמנו ליום כיפור.

מותאם למתפלל בנוסח ספרד-חסידי, כולל את נוסחי אשכנז, ספרדים ועדות המזרח, שאמי ותימן-בלאדי.

מעלה שומרון, תשע"ז. 895 עמ'

(052-3354304)

מדובר על יצירה מיוחדת במינה, שנוצרה לצורך תופעה חדשה שמתפשטת בימינו – מניינים משולבים של בני העדות השונות גם בימים הנוראים (בימי חול ואפילו בשבתות התופעה כבר די מקובלת בציבור שלנו, ב"ה). מדובר במחזור שברירת המחדל שלו היא נוסח אחד (בינתיים יצא לאור נוסח ספרד, וכן מחזור מקביל שבמרכזו נוסח הספרדים ועדות המזרח), שלצד הדף לכל אורכו מסומנים באופן מתוחכם המנהגים האחרים, משינויי ניקוד והוספת או גריעת מילים בודדות, ועד לקטעים שלמים שונים או נוספים או חסרים. הנוסח האחר נמצא בתוך מסגרת מוצללת או תחת סימון כלשהו, כך שאחרי התרגלות מסוימת יוכל המתפלל להסתדר בקלות גם בבית כנסת שחלק מהתפילה נערכת בו בנוסח שונה מהמקובל עליו.

בכלל, הרבה יש ללמוד מהשינויים בין העדות, ובעיקר בשים לב למשותף שרב הרבה יותר מאשר המפריד. יישר כוחם של בני הזוג שפירא משכונת אלמתן שעל יד מעלה שומרון על היצירה הזאת, שעתידה עוד לפניה.

***

תִּכּוֹן תְּפִלָּתִי.

מתכוני תפילה.

דוב זינגר.

ירושלים, מגיד, תשע"ז. יט+240 עמ'

(02-6330530)

זהו מדריך איך לגשת לתפילה דרך הלב והנשמה, יותר כעבודת ה' מאשר כלימוד תורה. התפילה מקיפה את האדם הבריא והחולה, השמח והעצוב, ומחברת בין רגשותיו ורצונותיו ובין המציאות הפיזית והרוחנית שסביבו, ויש ללמוד איך להיות בה, לדעת להכיל אותה ולהשתמש בה, לא רק בתוך בית הכנסת ועם הסידור ביד אלא כדרך חיים. את כל זה מנסה ללמד אותנו הרב דוב זינגר, ראש ישיבת 'מקור חיים' ואיש חינוך ורוח ושמחה ותפילה.

לתגובות: [email protected]