תקלה במוט ההיגוי גרמה להתרסקות

בחיל האוויר הוחלט כי מערך מסוקי האפאצ'י (הפתן) יחזור בהדרגה לפעילות מלאה בתוך שבוע, זאת לאחר שקורקע בעקבות האסון בחודש שעבר.

קובי פינקלר - ערוץ 7 , ה' בתשרי תשע"ח

תקלה במוט ההיגוי גרמה להתרסקות-ערוץ 7
רב-סרן במילואים דודי (דוד) זהר
דובר צה"ל, פלאש 90

דו"ח הביניים שפרסם חיל האוויר בעקבות אסון התרסקות מסוק האפאצ'י (פתן) לפני כחודש וחצי, קובע כי בעיה בהתקנת מוט היגוי היא שגרמה לתאונה שבה נהרג הטייס רס"ן דודי זוהר ז''ל.

לאור מסקנות דו"ח הביניים הוחלט בצה"ל לאחרונה על החזרה בהדרגה של כל מערך מטוסי האפאצ'י לטיסה בתוך שבוע.

עקב הקביעה שמדובר בבעיה בהתקנת מוט ההיגוי, יקבלו הן צוותי הקרקע והן צוותי האוויר הנחיות חדשות למעקב קבוע אחרי מוט ההגוי והשחיקה בו.

אל"מ יואב, ראש מנהל בטיחות בחיל האוויר, ציין כי מדובר בתאונה מאוד נדירה שלא אירעה תאונה דומה לה מעולם. לדבריו, ניתן לקבוע בוודאות שרס"ן דודי זוהר, טייס המסוק, הציל בפעולות שנקט כדי להחזיר את המסוק לשטח משדה התעופה את חייו של הנווט, סגן און, שנפצע קשה בהתרסקות, זאת לאור המציאות הקשה שנוצרה במהלך הטיסה.

התאונה אירעה 45 דקות אחרי ההמראה, כאשר התנתק מוט ההיגוי. בעקבות ניתוק המוט הפך המסוק לבלתי יציב. הצוות הכריז על מצב חירום וחזר לבסיס כשברקע תנאי טיסה קשים מאוד כתוצאה מהתקלה.

האירוע התרחש סמוך לשעה 21:00 בערב, כשהמסוק חזר לבסיס מטיסת אימון שגרתית ודיווח למגדל הפיקוח על תקלה טכנית. הוא המשיך להתקרב לנחיתה, וכשהיה בגובה מגדל הפיקוח התרסק אל הקרקע בין שני המסלולים בבסיס.

מבדיקות שנעשו בחיל האוויר התברר כי מקורה של התקלה הוא בשחיקה שנוצרה במוט ההיגוי לאורך זמן. בחיל האוויר בודקים עדיין כיצד אירע שהצוותים השונים לא גילו את השחיקה אך בכל מקרה מדגישים בחיל שלא מדובר ברשלנות.