האיחוד האירופי
האיחוד האירופיצילום: אייסטוק

מדינת ישראל תקיים מחרתיים (רביעי) בגוש עציון טקס ממלכתי לציון יובל שנים לשחרור חבלי יהודה ושומרון במהלך מלחמת ששת הימים.

כנהוג בטקסים מעין אלו הוזמנו לטקס מלבד בכירי המדינה (סגל א') גם כל חברי הסגל הדיפלומטי המוצבים במדינת ישראל.

אולם, לערוץ 7 נודע כי שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואלֶה ז'ופרֶה, איננו מתכוון ליטול חלק בטקס, זאת למרות שהוזמן אליו באופן רשמי.

מלשכתו של שגריר האיחוד האירופי בישראל נמסר לערוץ 7, כי הוא אכן הוזמן לטקס, אולם החלטתו שלא להשתתף בטקס עולה בקנה אחד עם מדיניות האיחוד האירופי בנושא.

סגן שר במשרד ראש הממשלה ד"ר ח"כ מייקל אורן (כולנו) קורא לשגריר לחזור בו מהחלטתו ולהשתתף באירוע. "הסירוב של השגריר להשתתף באירוע יובל לשחרור יהודה ושומרון הוא מצער ומקומם. אם האיחוד האירופי ואירופה רוצים למלא תפקיד באזורנו עליהם להכיר בעובדות הקיימות כבר 50 שנה. אני מצפה מאירופה שגירשה יהודים משטחה שלא תשלים עם זכותם של יהודים לגור בארץ מולדתם".

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ אורן חזן מסר בתגובה, "קו ירוק? למיטב ידיעתי, שום נהר ירוק אימתני אינו חוצה ומפריד ביו יהודה ושומרון לבין שאר חלקי ארץ ישראל - אין שום בעיה פיזית לשגרירים להגיע לאירוע. אם יש להם בעיה - הם מוזמנים לפתור אותה באמצעות הזמנת כרטיס טיסה בכיוון אחד".

"יחד עם זאת, יש לומר ביושר: כל עוד מדינת ישראל בעצמה איננה מספחת את גוש עציון - אל לה לבוא בטענות כלפי דיפלומטים שאכן מכבדים את היעדרו של אותו סיפוח. תחילה עלינו ליטול קורה מבין עינינו", הוסיף ח"כ חזן.

השרה מירי רגב מסרה, "חזרנו הביתה ואנו מתכוונים להישאר כאן לתמיד. אני בטוחה שאם שגריר האיחוד האירופי היה טורח ללמוד את ההיסטוריה והמורשת של אזורים אלו - הוא היה מבקש לשבת בשורה הראשונה בטקס ואף לנאום בהתרגשות על הזיקה העמוקה שלנו ליהודה שומרון והגולן".

מפורום עוטף ירושלים נמסר בתגובה "עם כאלו ידידים מי צריך אויבים? שגריר האיחוד האירופי ממשיך במסורת של קודמו אשר ירק בפניה של מדינת ישראל שוב ושוב. באף מדינה מתוקנת לא הייתה מתקבלת התנהגות בלתי דפלומטית המחרימה אירועים ממלכתיים כאשר האיחוד האירופי עוד מגדילים ומקדמים בניה בלתי חוקית בעליל בשטחי ישראל. אנו קוראים לראש הממשלה ולשר החוץ לשים סוף לפארסה הזאת ולהודיע לשגריר כי האיחוד האירופי כי מי שמחרים יוחרם וכי הוא יכול לארוז מטלטליו ולחזור למדינתו".

ראש מועצה מקומית אפרת עודד רביבי המשמש ראש דסק החוץ במועצת יש"ע הגיב "בציבור הישראלי כולו גוש עציון הוא קונצנזוס. ההיסטוריה של הגוש מאז רחל אימנו דרך לוחמי תש"ח , החזרה להר ב67 ועד לפריחת ההתיישבות היום הם העדות החזקה ביותר כי הגוש הוא חלק בלתי ניתן להפרדה מישראל וכך יהיה בכל הסדר עתידי.

צר לי ששגריר האיחוד האירופי משדר מסר מטעה כלפי הפלסטינים. אנחנו נשמח שיבוא לבקר באפרת ובגוש ויתרשם ממרקם החיים המשותף והייחודי למקום. אני מברך את הממשלה על החלטתה לחגוג איתנו ביום רביעי ומזמין את השגרירים כולם".

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן אמר "אנחנו רוצים לראות את עצמנו חלק אינטגרלי ובלתי נפרד ממדינת ישראל. הרבה פחות מעניין אותי להיות חלק מהאיחוד האירופי. אני מייחל ומזמין את אירופאים להשקיע את עיקר המאמץ בתיקון מורשת רבת השנים של שנאה ופגיעה בזולת. יכולנו ללמד אותם פרק בעניין הזה בעצרת המרשימה והחשובה כל כך. אבל הם כנראה בוחרים אחרת".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מסר, "שלא יבוא. אין מה להתעסק בהגעתו של שגריר האיחוד האירופי. הגיע הזמן שמדינת ישראל תפסיק להתחשב במה יאמרו הגויים אלא במה יעשו היהודים. חבלי המולדת ביהודה ושומרון הם שלנו והם ישארו שלנו. באם ירצה השגריר להגיע לאירוע הזה או הבא אחריו- הוא מוזמן, לא ירצה- גם בסדר. אני בכל מקרה אגיע לאירוע יחד עם ראש ממשלת ישראל לחגוג את שנת היובל לשחרור חבלי המולדת".

ח"כ נורית קורן מחתה על התנהלות השגריר ואמרה כי "מדינת ישראל הזמינה את השגריר להגיע לאירוע ובמקום לכבד את הזמנתה, בחר לצאת בהצהרות ולנקוט בפעולות רדיקליות של חרמות כלפי המדינה שמארחת אותו".

"השגריר החדש נוהג בצורה רודנית שאינה ראויה ואינה הולמת את התפקיד החשוב אותו הוא ממלא וכעת נראה שאין זה מקומו. במקום להטיף ולבקר אותנו, על השגריר לחדול מלממן פעולות לא חוקיות ופליליות ביהודה ושומרון באצטלה של מניעים הומניטריים, כבישים ומאחזים", דברי קורן.

סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי, אמרה כי "כל עוד האיחוד האירופי ימשיך בגישתו העוינת כלפי מפעל ההתיישבות לא תהיה לו יכולת השפעה. כבר חמישים שנה שחבלי ארץ אלה הם חלק בלתי נפרד מישראל, הגיע הזמן שיכירו בכך שהמציאות הזו לא עומדת להשתנות".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי תהתה מדוע יש להזמין את השגריר של האיחוד לאירוע.

"כתושבת גוש עציון אין לי שום ציפייה לראות באירוע את שגריר האיחוד האירופי. זהו גוף מוטה כנגד ישראל שמתנהל בצביעות ביחס לסכסוכים במזרח התיכון, לרצח האזרחים בסוריה, ולהתמודדות של האיחוד עצמו עם בעיית הפליטים באירופה".

"נכון מלכתחילה שלא להזמין אותו גם בשל העובדה שהאיחוד האירופי מממן בעקיפין את השתלטותם הבלתי חוקית של הערבים על אדמות המדינה, כפי שניתן לראות בכביש המוביל מירושלים לים המלח", דברי ח"כ רפאלי.