זוכרים. הרב אליהו אביחיל זצ״ל
זוכרים. הרב אליהו אביחיל זצ״לצילום: באדיבות המשפחה

בירושלים התקיימה אתמול אזכרה במלאות שנתיים לפטירתו של הרב אליהו אביחיל.

הרב אביחיל יליד ירושלים גדל על ברכי האדמו"ר מזוויל, הצטרף לבני עקיבא ועלה עם גרעין ז' לאדמת טירת צבי והיה ממייסדי הקיבוץ לאחר מכן היה חבר בקיבוץ סעד. בשלב מסוים החליט לעלות לירושלים ללמוד בישיבת מרכז הרב אצל הרב צבי יהודה קוק, ובהמשך הקים בעידודו של הרצי"ה את אגודת 'עמישב' לחיפוש עשרת השבטים.

הרב זכה יחד עם אשתו רבקה אביחיל באות יקיר העיר ירושלים לשנת 2012.

באירוע האזכרה נכחו בני משפחה חברי אגודת 'עמישב' שהקים הרב אביחיל לחיפוש ועלייה של עשרת השבטים, ונציגים מקהילת בני מנשה.

האגודה שהקים הרב אביחיל פועלת באופן מצומצם מאז נפטר הרב, ובמהלך האזכרה הוחלט לחדש את הפעילות ולהגביר אותה, לאור חזונו ומורשתו של הרב.

המיזם האחרון שעסק בו הרב אביחיל, יחד עם בנו הרב דוד אביחיל ראש ישיבת רמות, היה פרויקט מחק סביב קבוצה יפנית שזיהתה עצמה כחלק מעשרת השבטים ובקשה להתגייר ולעשות עלייה לנגב. הרב אביחיל קיים ביקור של 11 ימים ביפן כדי לבחון מקרוב את טענות הקבוצה ואכן מצא קשר לעשרת השבטים, בעקבות מנהגים שזוהו עם היהדות העתיקה מבית ראשון, מנהגים שאינם נהוגים כיום. באותה נסיעה אמר הרב אביחיל שאם אכן יתגלה שישנם שורשים שקושרים אותם לעשרת השבטים הוא יעזור בגיורם ויסייע להם לעלות ולהתיישב בנגב.

באזכרה הוצג שיר שכתב הרב אביחיל כחייל במחלקה הדתית של הנח"ל לאחר כיבוש אילת בשנת 1949, אילת הייתה אז רק מוצב צבאי זמני לאחר כיבוש אילת. הסתבר כי השיר הולחן ושודר בעבר ב'קול ישראל'.

הרב אביחיל שירת כמפקד של המחלקה דתית ובשיר והוא מנבא במידה מסוימת את עתידה של אילת.

כתב היד. שירו של הרב אביחיל
כתב היד. שירו של הרב אביחילצילום: יאיר דן

השיר שניבא
השיר שניבאצילום: יאיר דן