מלך סעודיה
מלך סעודיהצילום: רויטרס

בביקורו של הנשיא טראמפ בסעודיה במאי האחרון איוונקה, בתו, אמרה שהיא רואה שינוי מעודד בנושא מעמד האישה בסעודיה ושיש עוד הרבה על מה לעבוד – וכנראה הקשיבו לה.

בקריקטורה שפורסמה הבוקר אנו רואים את הכותרת "המלך תומך בנהיגת האישה" בתוכה כתוב "נהיגת האישה במכונית". נקודה מעניינת מבחינת התרגום היא שהפועל עצמו מגיע מכיוון חיובי של שליטה במצב זאת מנוגד לאיור בו האישה מסלקת את הגבר מהרכב ולא מודה לו על המפתחות, המסר בקריקטורה דווקא מצביע על חוסר שליטה במצב.

המלך סלמאן הכריז אתמול (שלישי) בצו מלכותי שפרסם כי בסוף יוני 2018 תוכלנה נשים סעודיות לנהוג "בהתאם לחוקים האסלאמיים". אין בסעודיה חוק האוסר על נשים לנהוג, אך אסור להן להוציא רישיון נהיגה. עד כה הפתרון היה לקבל רישיון באחת המדינות השכנות.

יש לזכור כי הממלכה הערבית הסעודית שייכת לזרם הוַהָאבּי הקיצוני וכן נחשבת "מגנת הערים הקדושות", מכה ואלמדינה. חוקי הממלכה הם חוקי השריעה, ההלכה המוסלמית. בין ההגבלות על נשים בממלכה, קיים האיסור על יציאה לאזור ציבורי ללא ליווי של גבר שהוא בן משפחה.

את השינויים יש לייחס בממלכה השמרנית למב"ס הלוא הוא הנסיך מֻחַמַּד בן סלמאן בן ה-32, יורש העצר. כפי שציינתי בעבר יורש העצר נשוי לאישה אחת והצהיר כי אינו מתכוון להתחתן עם אישה נוספת. זהו הבדל משמעותי מול מייסד הממלכה אבן סעוד שהיה נשוי ל-22 נשים. אותו מב"ס הצהיר רק באפריל האחרון שהממלכה אינה מוכנה עדיין לסיים את איסור הנהיגה לנשים, אך ציין כי הקושי הוא תרבותי ולא דתי. אך כנראה שהוא רוצה שהתהליך יעבור הילוך.

ישנה גם זווית כלכלית להחלטה זו - יורש העצר מוביל את תוכנית "חזון 2030" שאמורה לאזן את הכלכלה הסעודית ולהוריד את התלות האדירה שלה במשאב הנפט. התקווה הסעודית היא שהמדיניות החדשה תחסוך לממלכה הון עתק שבוזבז על תשלום למעל מיליון נהגים זרים, רובם ממזרח אסיה. מהלך זה עתיד להמשיך את העלייה האדירה של נשים עובדות בממלכה בשנים האחרונות. עלייה זו מצריכה התניידות של הנשים העובדות, הפתרון לכך עד כה היה שירותי הסעות, המוכרת ביניהן היא האפליקציה "אובר" (Uber).

היו שאמרו כי אין זה ראוי בתרבות הסעודית שנשים תנהגנה, או שנהגים לא ידעו כיצד להתמודד עם נשים במכוניות הסמוכות להן. איש דת אחד הגדיל לעשות כשטען באוקטובר 2013 כי נהיגה תפגע בשחלות הנשים.

כפי שהזכרתי בטורי מלפני מספר חודשים בשנים האחרונות עלה המאבק לשיפור מעמד האישה בסעודיה. בשנת 2013 פרסם הִישַאם פַגיה (Hisham Fageeh) סרטון בלחן של השיר "No woman no cry" של הזמר האגדי בוב מארלי המנוח. בגרסא הסעודית חל שינוי ל"No woman no drive"



בדצמבר 2016 עלה סרטון על זכויות הנשים בסעודיה, בין השאר גם על זכותן לנהוג ועוד.

הת'ר נאוארט, דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, הביעה את שמחתה על הפרסום וציינה כי מדובר בצעד גדול בכיוון הנכון עבור סעודיה. עכשיו רק נותרה השאלה האם בקיץ הקרוב כשסעודי יראה רכב נוסע לאט, או חונה בצורה לא טובה הוא יגיד - "זו בטח בחורה".

נעם בנעט - מרצה ומומחה למזרח תיכון ואיסלאם "חלון למזרח התיכון המתחדש".