הנחש שנלכד
הנחש שנלכדצילום: דוברות איכילוב

ילד פלסטיני בן 12 ניצל בבית חולים "דנה-דואק" לילדים לאחר שהוכש על ידי נחש ארסי מסוג "אפעה".

המקרה התרחש לפני מספר ימים כשהילד מאזור שכם, הוכש על ידי נחש סמוך לביתו. באישור מתאם הפעולות בשטחים אושרה כניסתו לטיפול בישראל והוא הובא במצב קשה מאוד ליחידה לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים "דנה-דואק" לילדים שבמרכז הרפואי איכילוב.

ד"ר מיגל גלטשטיין, רופא ילדים בכיר ומומחה לטוקסיקולוגיה ביקש מהאבא לפרט מה קרה. "הילד שיחק בחוץ ופתאום שמענו צעקה. רצנו החוצה ומצאנו אותו מוטל על הרצפה, בוכה, עם יד נפוחה וכאבי תופת. וואלה, סיפר שנחש הכיש אותו. אישתי החלה לחבוש לו את היד ואני יצאתי החוצה כדי לתפוס את הנחש". עם סיום דבריו, הוציא האב בקבוק מתוך שקית עם הנחש בתוכו והגיש לצוות הרפואי.

לצורך אבחון סוג הנחש, יצר קשר ד"ר גלטשטיין עם מנהלי חדרי המיון לילדים של נהריה וקפלן שבסיומה אובחן הנחש מסוג "אפעה" – זן מסוכן וארסי מאוד.

הילד אושפז במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ ילדים. ד"ר שירלי פרידמן, רופאה בכירה ביחידה החלה מיד בשיתוף פעולה עם כלל הצוות הרפואי והסיעודי ביחידה בסדרת פעולות לייצוב מצבו. דקות ספורות אחר כך, עלה ליחידה גם ד"ר גלטשטיין עם הנסיוב הספציפי שיש לתת לסוג נחש זה.

ד"ר פרידמן המשיכה באמצי ההצלה, הנסיוב הוזרק והילד הטלטל בין החיים ומוות במשך שעות ארוכות עד שפקח את עיניו והחל להתאושש. כעבור שבוע הוא כבר שוחרר לביתו במצב מצוין, מודה ומחבק את הצוות הישראלי שהציל את חייו.

הנחש הועבר להמשך טיפול בספארי ברמת גן עד שהוחזר שוב לטבע, הפעם במקום בטוח, רחוק ממגע עם בני אדם.

ידו של הילד לאחר שהוכש
ידו של הילד לאחר שהוכשצילום: דוברות איכילוב