פרופ' אסא כשר
פרופ' אסא כשרצילום: פלאש 90

יותר מ-150 מרצים, חוקרים ואנשי סגל השתתפו אמש בכנס 'אתיקה אקדמית, הוראה ומחקר' שהתקיים במכללה האקדמית לחינוך 'חמדת הדרום' ליד נתיבות.

את הכנס פתח פרופ' אסא כשר, ממחברי הקוד האתי של צה"ל, שבשנה האחרונה חיבר מסמך המלצות למל"ג בנושא אתיקה של חברי הסגל האקדמי בחפיפה שבין אקדמיה לפוליטיקה. לאחר מכן הוצגו מחקרי הסגל האקדמי במכללה.

פרופ' אסא כשר ציין בדבריו כי "ההתעסקות באתיקה היא התעסקות יסודית וחשובה בכל מקום, ארגון ותפקיד, מפני שהיא התעסקות בזהות ובמהות של אותו הארגון או המקצוע. התעסקות באתיקה היא לא התעסקות בהנחתת כללים ממקום אחר, אלא התעסקות באופן הראוי להתנהג במצבים שקוראים לאיזושהי תובנה ושיקול דעת בשאלה מה לעשות."

"בשוחות שנחפרו במלחמת העולם הראשונה כל צד ירה על הצד השני ללא הבחנה, אבל דבר לא הוכרע על-ידי ירי זה. כך מתנהלת הפוליטיקה בישראל, כל דבר שמישהו משמאל אומר - הימין תוקף ולהיפך. אף אחד לא מקדם את דעותיו כך, אבל הפוליטיקאים מרגישים טוב במחשבה הנה עשינו משהו, תקפנו ולא נרדמנו. הצורה הזו של דיון ציבורי של ליבון נושאים על ידי התקפות פוליטיות היא אנטי חינוכית ואנטי דמוקרטית. אין בה שמירה על כבוד האדם ואין בה קידום של המדינה."

בדבריו הוסיף פרופ' כשר כי "המסמך שלי הוא לא קוד אתי לאקדמיה, זה שם כוזב וכותרת שקרית שנתן עיתון הארץ במסגרת מלחמת השוחות. אנשים מבלבלים את החופש האקדמי עם חופש הביטוי. המסמך שהתבקשתי לכתוב נוגע רק למקומות בהם יש חפיפה בין פעילות פוליטית לאקדמית, והוא נועד להיות קונקרטיזציה של גילוי דעת שהמל"ג הכריז עליו כבר בשנת 2010 ואיש לא פצה פה כנגדם."

התנהגות לא אתית זו התנהגות שראוי להפריע לה, התנהלות שהחוק לא מתיר. החוק נותן חופש אקדמי, ולא מקנה חופש להתקפה פוליטית. אבל בסופו של דבר המסמך נכתב כהמלצות למל"ג, כשגם המהומה התקשורתית לא עצרה את התהליך שהרגולטור הניע."

ברוח עשרת ימי תשובה הוסיף כשר: "במלחמה הפוליטית אנו מתעסקים בביקורתיות לשם ביקורתיות, לשם הפגיעה והלחימה הקרה. האומנות, האקדמיה, התרבות, כולם צריכים להיות ביקורתיים. אבל אנו צריכים להיות מרוצים מהיכולת לקיים מחשבה עצמאית לשם הבנה ולשם שיפור. למצוא פגמים בכל דבר שזז זו הביקורתיות הנפוצה, אבל תיקון עולם זה מה שאנו צריכים להתעסק בו."

פרופ' שאול קרקובר, נשיא מכללת 'חמדת הדרום' ציין: "חובת כל מורה וחוקר לשמור על אתיקה מקצועית, הן בבחירת חומרי ההוראה המוצגים לסטודנטים והן בבחירת דרכי ההוראה. גם המחקר כרוך בשמירה קפדנית על כללי האתיקה מבחינת יושרה באיסוף מידע, בדיווח אמין ובהצגת דברים בשם אומרם. המסמך של פרופ' כשר הוא מסמך מאוזן ששומר על הזכות של אנשי אקדמיה להתבטא בנושאים פוליטיים בכיתה ובציבור, ובתנאי שיעשו זאת בהתאם לתחומי התמחותם, בצורה הראויה ובהקשר הנכון. כך צריך להיות וזה מה שאני מצפה מכל חוקרים והמרצים."

הרב שמעון אמור, רב המכללה ציין: "היום קראנו קריאה גדולה להתעוררות בעולם החינוך. הרוח שמביאה את המציאות החברתית למה שהיא היום מתחילה בגיל אפס, ולכן משם צריך להתחיל לחנך. אתיקה היא לא רק לאוניברסיטה ואפשר לראות זאת בשיטת הלימוד בבית המדרש, שהיא שיטה רב גילאית ורבגונית, בה החירות רבה. כאן יש להבחין בין חירות אמיתית לחופש, ולזכור שבחיים אפשר גם לנהוג כמו בבית המדרש - אפשר לחלוק אבל לא שתהיה מחלוקת."