הטעייה בפרסום? גבינה צהובה
הטעייה בפרסום? גבינה צהובהthinkstock

ועדת מכסות של משרד הכלכלה והתעשייה תפרסם מחר (ה') את ההליך התחרותי ליבוא גבינות קשות ("גבינה צהובה") לשנת 2018, במסגרת מכסה פטורה ממכס.

כזכור, בשלוש השנים האחרונות מפעיל משרד הכלכלה והתעשייה מנגנון של חלוקת מכסות יבוא לגבינה קשה בפטור ממכס, כאמצעי להגברת התחרות בשוק הקמעונאי ולשם הפחתת מחירים לצרכן.

במשרד הכלכלה מציינים כי מאז החל השימוש בכלי זה, הושגו שני יעדים חשובים של הממשלה בכלל ושל משרד הכלכלה והתעשייה בפרט: הגדלת מבחר מוצרי הגבינה הצהובה המיובאים, במגוון מחירים, בהן גם גבינות שמחירן נמוך אף ב-40%! לעומת מחיר המותג המוביל בשוק.

בנוסף, נתח השוק של המותגים המיובאים החדשים, הולך וגדל על חשבון המותגים המובילים. שני תהליכים אלו מייצרים תחרות חשובה, ועל פי נתוני משרד הכלכלה, ניתר לראות שישנה השפעה מחירי המותגים המובילים.

במשרד הכלכלה צופים כי הגדלת המכסה של יבוא הגבינות הקשות לקראת שנת 2018 לכדי מ-6,100 טון, (המהווים כ-20%-25% מהצריכה השנתית של השוק הקמעונאי), תחזק את המגמה של הגברת התחרות והוזלת מחירי הגבינות הצהובות לצרכן.

בהקשר זה ראוי לציין שמכירות הגבינות הקשות מהוות כ-20% מכלל הפדיון השנתי של שוק מוצרי החלב, והן מהוות מוצר בסיסי הנצרך כמעט בכל בית בישראל, ללא קשר למיקום גיאוגרפי ו/או מעמד סוציו כלכלי.

יאיר שירן, מנהל מינהל תעשיות ויו"ר ועדת מכסות, מציין כי לאור הצלחת המהלך של פתיחת שני מסלולי תחרות נפרדים לגבינות במעדניה וגבינות על המדף (באריזה קמעונאית) בשנת 2017, הרי שלקראת שנת 2018 תגדיל הוועדה את ההקצאות לגבינות על המדף, על חשבון גבינות למעדנייה. שירן מוסיף כי בשנה האחרונה ראינו שהמסלול הנפרד ליבוא גבינה צהובה באריזה קמעונאית הצליח להביא לכניסת מותגים חדשים הזולים בכדי 20%-40% מן המותג המוביל.

במקביל, ציבור הצרכנים בישראל מגביר את רכישות הגבינה הצהובה באריזה קמעונאית על חשבון ירידה קלה בהיקף הצריכה של גבינה קשה במעדניות.

שינוי נוסף המתוכנן לקראת 2018 הוא מתן רישיונות לארבעה זוכים בכל מסלול (לעומת חמישה זוכים בכל מסלול בשנת 2017). שירן מציין כי מהלך זה נעשה על מנת להגביר את התחרות בין היבואנים והרשתות המתחרות על הקצאות מן המכסה העומדת לחלוקה, דבר שצפוי להביאן להתחייב למחירים נמוכים יותר לצרכן, זאת על מנת להיות בין הזוכים בהקצאות.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, מסר "פתחנו שוק ריכוזי ויקר ליבוא מגוון במוצרים והמחירים! אני קורא לצרכנים: נסו את המוצרים הנוספים שעל המדף, אל תקנו באופן אוטומטי מוצרים יקרים".