קולג' ברין מור בפנסילבניה שבארה"ב
קולג' ברין מור בפנסילבניה שבארה"בiStock

בטסי דבוס, שרת החינוך בממשל של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, הגנה אתמול (שלישי) על השינוי עליו הכריזה בכללי ההעמדה לדין פנימי בקמפוסים בגין חשדות לעבירות מין.

דבוס ביטלה את ההנחיות שניתנו בעידן הנשיא אובמה, אשר הניחו כי מתלוננות דוברות אמת והטילו על נאשמים להוכיח את חפותם.

"אנו רוצים לוודא שהסטודנטים ידעו שהם יקבלו יחס הוגן, וכי בכוונתנו ליצור הליך שיהיה הוגן לכולם", הסבירה דבוס בראיון לרשת "פוקס ניוז".

כאשר אובמה הכריז על הכללים החדשים ב-2011, הוא טען שאחת מכל חמש נשים שלומדות במכללות תעבור תקיפה מינית במהלך לימודיה. מספר זה, המופץ ע"י פמיניסטיות מקצועיות, הותקף ע"י מומחים כשקרי, וגם המראיינת מטעם "פוקס ניוז", מרתה מקאלום, הביעה ספק לגבי אמיתותו.

הכללים של ממשל אובמה קבעו כי חשדות לעבירות מין בקמפוסים יתבררו בפני צוות של פרופסורים, כאשר לנאשם אין זכות לכל ייצוג בעת ניהול ההליך, הוא אינו רשאי לראות את חומרי החקירה נגדו ואינו רשאי לחקור את המתלוננת.

דבוס אמרה שאינה יודעת אם המספר נכון, אך ציינה שמקרה אחד של תקיפה מינית הוא מקרה אחד יותר מדי – אבל גם מקרה אחד של סטודנט שעומד לדין בהליך בלתי הוגן הוא מקרה אחד יותר מדי.

נציין שמדובר בהליך משמעתי פנימי של האוניברסיטאות שיכול להוביל להדחתו של הנאשם מהלימודים, ולא בהליך פלילי.

"ליותר מדי סטודנטים נגרם עוול בניסיון שנעשה מתוך כוונות טובות, מתוך רצון לוודא שהנושא (של תקיפות מיניות) לא יטואטא מתחת לשטיח ולא יוחבא עוד בחדרים האחוריים של המכללות", הסבירה שרת החינוך. "אין לנו כל כוונה לעשות זאת. בכוונתנו לגרום לכך שהסטודנטים יחושו בטוחים וכי לכולם יש במה הוגנת ושוויונית שבה ניתן לעבוד על נושאים כאלה".