אורי אריאל
אורי אריאלצילום: חזקי ברוך

שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי-האיחוד הלאומי), מזהיר בערוץ 7 כי הקפאת הבנייה ביו"ש נמשכת גם כעת, על אף ממשל טראמפ הידידותי ולמרות ההצהרות הרבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"לצערי הרב לא רק שהמצב הוא לא כמו שהיה, אלא המצב חמור וקשה בכל מה שקשור למחסור באישורי בנייה בירושלים וביו"ש", אומר אריאל, ''ההידרדרות מתבטאת בכך שעכשיו בשונה מהעבר, נכנסים עם האמריקנים לפרטים קטנים מאוד בכל תכנית ותכנית, כמה יחידות דיור במדויק ועל איזה תוואי שטח מדובר, דברים שמעולם לא דיברו עליהם אלא אם כן היה מדובר על מקום מסוים.

''הדבר הזה מרע את המצב כי ברגע שאתה יוצר הרגל עם האמריקאים שיורדים לפרטי פרטים בכל תכנית, זה מחייב אותך גם בהמשך וזה יגרום בעיות קשות ביותר גם בממשל הנוכחי, ובוודאי בממשל אחר", מסביר אריאל.

לדבריו הקפאת הבנייה נמשכת, ומכתב הדרישות שהפיצה אתמול מועצת יש"ע מוכיח זאת, "לכאורה זה היה צריך להיות הפוך כי מדובר בממשל יותר ידידותי וחשבנו שהדברים יעברו יותר בקלות ובמהירות ומסתבר שדוחים את הדברים משבוע לשבוע, כל פעם בהסבר אחר ויורדים לפרטים שפעם לא התעסקו איתם ולא דיברו עליהם.

''לכן כל הניסיון של לשכת ראש הממשלה להגיד כאילו שהכול בסדר, זה לא נכון ולא מדויק בלשון המעטה. ראינו את המכתב הדי חריף של מועצת יש"ע ואני גם פונה לראש הממשלה ולאנשי לשכתו ומבקש לשנות את כל ההתייחסות מבסיסה, ובוודאי שלא להרע את המצב לעומת מה שהיה לפני חצי שנה".

השר אריאל טוען כי בפעימת הבנייה שאמורה להיות מאושרת על ידי ועדת התכנון בישיבתה הקרובה אין אפילו תוכנית אחת לשיווק, "אני רוצה לבחון את הדברים במבחן התוצאה, כי אני מאמין שראש הממשלה רוצה לבנות ביו"ש ובירושלים, ואני לא בתחרות איתו מי יותר ציוני, אבל בסוף במבחן התוצאה גם כשמדברים עכשיו שרוצים לאשר 2500 יחידות דיור ויש כל מיני מספרים, שמישהו בבקשה יבדוק כמה שיווקים הולכים להיות, כלום פשוט כלום.

''יספרו לנו שוב על 300 היחידות בבית אל שכבר מכרו אותן עשרות פעמים, כמה פעמים אפשר לדבר על בית אל? הבטחה שניתנה לרב מלמד לפני חמש שנים על ידי ראש הממשלה אישית, השרים ומתאם הפעולות, כמה אפשר לעשות צחוק מההתיישבות? יש לעניין הזה גבול.

''לכן אני אומר - אין שום תוכניות שיווק, זה לא נקרא לבנות, זה נקרא לקדם הליכי תכנון שהם ארוכי טווח אבל אין בהם דירות לאנשים, למשפחות ולילדים שמחפשים דירות. אני אשמח מאוד אם אגלה שטעיתי ונראה רשימת שיווקים בהיקף של מאות ואלפים מלבד בבית אל, ואז אני מודיע כאן שאבקש סליחה ומחילה פומבית".

השר אריאל קורא לראש הממשלה ולעוסקים בדבר לחזור בתשובה בערב יום כיפור, "לא הייתי בפגישה עם ראשי המועצות עם ראש הממשלה, אבל הציטוט שיצא משם שראש הממשלה אמר 'אל תבנו בחזירות', זה ביטוי אומלל. הוא בטח לא התכוון לזה, אבל זה ביטוי שלא יכול להישמע במחוזותינו, מה זאת אומרת - האם לרצות לבנות הרבה מהר וטוב לכולם, לחרדים בביתר, לדתיים לאומיים ולכאלה שאינם שומרי מצוות בישובים אחרים, האם זו חזירות?

''זו הרי הדרישה הכי טהורה הכי זכה והכי מתאימה ואין כמו ערב יום כיפור לפנות לראש הממשלה ולעוסקים בדבר ולומר זאת הזדמנות טובה לחזור בתשובה, ולאשר לאלתר עשרת אלפים יחידות דיור, זה המלאי שיש פחות או יותר והנה עשינו דבר נהדר לארץ ישראל, לכל הדברים שאנחנו מאמינים בהם, ולא רק טקסים יפים כמו שהיה אמש בגוש עציון".