ובחרת בחיים
ובחרת בחייםצילום: ערוץ 7

יום כיפורים הוא יום מיוחד לתשובה. כמו רופא שיניים טוב, המטפל בשורש הבעיה הגורמת לכאב, ולא פותר את הפונה אליו בגלולה לשיכוך כאבים בכל פעם שזה פונה אליו.

תשובה אמיתית היא זו בה אנו מבינים מדוע אנו חוטאים, ושומטים את היסוד למציאות החטא בקרבנו.

חז"ל מלמדים אותנו שאין אדם חוטא אלא אם כן נכנסה בו רוח שטות. במילים אחרות, האדם לא נמצא באיזון נפשי - פנימי, ומה שמנחה אותו זו לא התבונה וההכרה – זו 'רוח שטות'. מערכת קבלת ההחלטות שלו נפגעת והוא בוחר לחטוא – לעצמו ולאחרים. לו היה עוצר האדם לרגע, מאזן את עצמו, ואוחז בתבונה בהגה קבלת החלטותיו, בוודאי היה בוחר בטוב.

פעמים רבות אנו חווים תחושה של פספוס גדול לאחר שבחרנו לא טוב. לאחר שהרגענו את עצמינו וחזרנו לאיזון, אנו לא מבינים איך בכלל הגענו למצב טיפשי כל כך, בו בחרנו לא טוב. אילו רק היינו משקיעים מעט מחשבה ולא נותנים ל'רוח שטות' להוביל אותנו... 'סוף מעשה במחשבה תחילה' משמעותו פעולה מתוך מצב של איזון, בו השכל יושב בראש 'משולש החיים' ומנהל את העניינים.

פעמים יושבת לה מילה על קצה הלשון שאני מאוד רוצה לומר. אם רגש הכעס יגבר ויפר את האיזון החשוב כל כך, אמצא את עצמי מצטער על דברים שאמרתי, שאני כבר לא יכול להחזיר אותם. עיכוב של שניה אחת בלבד, לחזור למצב של איזון, יגרום לי לשקול ולהחליט בתבונה אם כדאי בכלל לומר את הדברים, ואם כן מה יהיה הניסוח המתאים ובאיזה טון. מעתה, המילים לא ישלפו מה'בטן' בצורה לא מאוזנת, אלא יאמרו מתוך איזון פנימי וביישוב הדעת.

לא בכדי הברכה הראשונה בברכות השחר היא 'הנותן לשכוי בינה' ובתפילת העמידה היא 'אתה חונן לאדם דעת'. האדם האידאלי, יודע להימצא כמעט תמיד במצב של איזון נפשי בו ההכרה והדעת הם המנוע המרכזי שלו.

לא בכדי פתח הרמ"א את הערותיו לשולחן ערוך בכלל הגדול בתרה ובמעלות הצדיקים: "שִויתי ה' לנגדי תמיד". במצב של איזון נפשי - פנימי, האדם מכיר בעובדה שבכל רגע ובכל מעשה שלו הוא עומד לפני ה'. זה מביא אותו לידי יראת שמים, ומונע ממנו את אותה 'רוח שטות' המביאה אותו לידי חטא.

איזון זה גם מזכיר לו שהוא עצמו מ.ל.ך ובנו של מלך מלכי המלכים, והוא מתנהג בהתאם וממילא לא חוטא. כאמרה הנאמרת בשם הצדיק רבי אהרן מקרלין זצ״ל, "החטא הנורא ביותר שיהודי עלול לחטוא הוא – לשכוח שהוא בן מלך", ובשם הצדיק רבי שלמה קרלינער זי״ע, ״עיקר יצר הרע הוא – לשכוח שהוא בן מלך״.

ככל שנתאמן ונרבה להימצא יותר במצב של איזון, כך נמנע את כניסתה של 'רוח השטות' אל קרבנו ונשמיט בכך את יסוד החטא. בכך נשוב בתשובה שלימה ואמיתית לא רק מהחטאים של העבר אלא ובעיקר מכך שנרכוש לעצמו כלי חשוב להימנע מחטאים אלה ואחרים בעתיד.

והבא להיטהר ה' מסייע לו.

פרק יב – הגיע הזמן למלוך!

למגוון הרצאות מרתקות, תכניות העצמה ולמאמרים נוספים, אתם מוזמנים בשמחה לבקר באתר ובחרת בחיים.