הסנטור צ'ק שומר
הסנטור צ'ק שומררויטרס

ראש המיעוט הדמוקרטי בסנאט של ארה"ב, היהודי צ'ק שוּמר, קרא לממשל של דונלד טראמפ לתמוך בעצמאות כורדית, לאחר משאל עם בכורדיסטן בו הביעו 92% מהמשתתפים תמיכה בעצמאות.

כזכור, ארה"ב התנגדה לקיומו של המשאל מחשש שיערער את יציבות הקואליציה הנלחמת בדאע"ש, וכינתה אותו "פרובוקטיבי".

"על העולם להכיר ולכבד את ההצבעה ההיסטורית בכורדיסטן העירקית ביום שני", מסר שומר בהודעה שפרסם. "אני מאמין שלכורדים צריכה להיות מדינה עצמאית בהקדם האפשרי וכי עמדתה של ממשלת ארה"ב צריכה להתבטא בתמיכה בתהליך פוליטי העונה לשאיפות הכורדים למדינה עצמאית".

כל מדינות האזור התנגדו למשאל העם, מלבד ישראל. עירק איימה בפעולה צבאית ונשיא טורקיה, רג'פ ארדואן, איים להשעות את השיחות על נורמליזציה עם ישראל בשל תמיכתה בכורדים.

הכורדים מהווים בעלי ברית של ישראל מזה עשרות שנים. הכורדים בצפון עירק נהנים מאוטונומיה חלקית מאז שנות ה-90, עת ארה"ב ובעלות בריתה הדיחו את שליט עירק, סדאם חוסיין, והרגו אותו.

ד״ר עופר ישראלי, מומחה למדיניות ביטחון בין-לאומי והמזה״ת במרכז הבינתחומי הרצליה והמכללה האקדמית הדסה ירושלים, אמר לערוץ 7 כי "ישראל צריכה לשכנע את האמריקאים בחשיבות האוטונומיה המשמעותית לקראת עצמאות כורדית . זה גם אינטרס אמריקאי שתהיה יציבות מסוימת בין כל התהפוכות המתסכלות של האזור.

''בנוסף, טוב לארה"ב שלישראל, בת הברית שלה, יהיה קשר טוב עם ישות מדינית נוספת באזור. יש לישראל קשרים היסטוריים הדוקים עם כוחות מובילים בחבל הכורדי, ולכן לישראל צריכה להיות אמירה חזקה בוושינגטון לעידוד תמיכה אמריקאית ביישות הכורדית כיישות מייצבת".