המשפטן הנודע, פרופסור אלן דרשוביץ, הוזמן לדבר על ישראל בקמפוס השמאלני בקליפורניה אך הדבר נמנע ממנו – והוא שוקל לתבוע את האוניברסיטה.

דרשוביץ הוזמן להרצות בקמפוס ע"י מרכז הסטודנטים של חב"ד ומועדון הסטודנטים הפרו-ישראלי "תקווה". ואולם, האוניברסיטה הודיעה כי על פי כלל חדש שהנהיגה, מרצים בעלי פרופיל גבוה וכאלה שלא הוזמנו ע"י אחת ממחלקות האוניברסיטה חייבים להודיע על מועד הרצאתם לפחות שמונה שבועות מראש. זאת, בכדי לתת למשטרה של האוניברסיטה זמן להיערך.

הרצאתו של דרשוביץ, ששמה הזמני הוא "הטיעון הליברלי למען ישראל", תוכנן להיערך ב-10 באוקטובר.

סוכנות הידיעות JTA דיווחה כי הרב גיל יוסף לידס, מנהל מרכז הסטודנטים של חב"ד, מסר במייל כי האוניברסיטה הקצתה תחילה אולם עם 500 מושבים לטובת ההרצאה, אך ביטלה את ההקצאה בשל חוק 8 השבועות החדש.

דרשוביץ התראיין ברשת "פוקס ניוז" בערב יום כיפור ואמר שהוא שוקל לתבוע את האוניברסיטה באשמת פגיעה בזכויותיו לחופש הביטוי, המוגנים בתיקון הראשון לחוקת ארה"ב. לדבריו, כאשר האוניברסיטה קובעת כי רק מי שמוזמן ע"י אחת המחלקות יכול להרצות בלי לתת התראה מוקדמת של 8 שבועות, הרי שהיא מעניקה עדיפות לדוברים קיצוניים ואנטי-ישראליים.

דרשוביץ ביקש ממספר מחלקות באוניברסיטה להזמין אותו לדבר. אם אף אחת מהמחלקות לא תעשה זאת, אמר – הרי שהדבר מוכיח שיש כאן אפליה פוליטית לא ראויה.

מספר דוברים שמרניים מנסים מזה שנה וחצי לערוך הרצאות דווקא בקמפוס ברקלי, משום שהוא נחשב לסמן השמאלי של האוניברסיטאות בארה"ב. חלק מההרצאות בוטלו בשל אלימות קשה של השמאל ובשל מכשולים ביורוקרטיים, והרצאתו של בן שפירו נערכה תחת אבטחה כבדה. דרשוביץ נחשב לליברל אך לא לאיש שמאל קיצוני.