לא בונה ביו"ש. נתניהו
לא בונה ביו"ש. נתניהוצילום: רויטרס

ראשי המועצות ביהודה ושומרון מצפים בכיליון עיניים להבטחות שפיזר ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבועות האחרונים, ולפיהן במהלך החגים יאושר תוכניות לבניית אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון.

בפועל, נראה שהקפאת התכנון השקטה ביהודה ושומרון נמשכת עם כעת בתקופה שבה ישנו ממשל אמריקני שאוהד את ישראל.

היום (שלישי) היו אמורים להתפרסם הנושאים שיעלו לדיון במועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי, שם מתקבלות ההחלטות בנוגע לבנייה ולפיתוח מערכת הכבישים ביו"ש.

ראשי ההתיישבות קיבלו מסרים מקדימים מגורמים מדיניים, ולפיהם נושאים משמעותיים רבים לא יעלו לדיון וממילא גם לא יאושרו.

בין השאר קיים חשש כבד כי ראש הממשלה נתניהו לא יביא לאישור את התב''ע ליישוב רחלים המתעכבת כבר 25 שנים, כך גם לגבי הישוב נגוהות בהר חברון. בנוסף, נתניהו מוותר לפי שעה על הקמת אזורי תעשייה חדשים וגם על תוכניות בנייה ביישובים צופים ועץ אפרים.

לצד כל אלו, נתניהו גם לא מתכוון להקצות את התקציבים הדרושים למרכיבי הביטחון ביישובים ביו"ש, מרכיבי ביטחון שהוצגו כחיוניים על ידי מערכת הביטחון.

נתניהו ודגן נועדים
נתניהו ודגן נועדיםצילום ארכיון: לשכת ראש הממשלה

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן לא מתכוון לעבור על כך בשתיקה. דגן הודיע לראש הממשלה נתניהו כי יוביל נגדו מחאה חסרת תקדים מיד לאחר החגים.

"בדיבורים לא בונים יישובים ובמילים לא סוללים כבישים", אמר דגן, ''ההתיישבות ביו''ש לא תסתפק עוד בקרב בלימה של עקירות, 20 שנה אחרי אוסלו והגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון. הגיע הזמן שממשלה לאומית תבנה את יו״ש ולא תדבר על יו״ש.

"הקפאת סלילת כבישים ביו"ש, עצירת העברת הכספים המובטחים לגורמי ביטחון שתפקידם לעצור פיגועים קשים כמו הפיגוע בבני משפחת סלומון, הן פרס לטרור שרצח את משפחת הנקין, שבו ופוגל. הקפאת הבניה בשומרון היא הפרת אמון המתיישבים בממשלה הזו''.

ראש מועצת שומרון מתכוון להקים אוהל מחאה מול בית ראש הממשלה בירושלים. ''50 שנה לשחרור יו״ש זו לא הזמנה לחגיגות בלבד, זו הזמנה לבניה ביישובים וסלילת כבישים. הקפאת הבנייה והקפאת סלילת הכבישים ביו"ש תענה במחאה חסרת תקדים של ההתיישבות מול ראש הממשלה", הבהיר.

גורמים מדיניים מסרו בתגובה לערוץ 7 כי ישיבת מועצת התכנון של המנהל האזרחי תתכנס בימים שני או שלישי לאחר חג הסוכות, וסדר היום שלה יתפרסם שבוע קודם.

''כל הניסיונות לסלף את המציאות הן שקר גס", טענו הגורמים. ''אין מי שדואג להתיישבות באחריות יותר מראש הממשלה נתניהו והדבר יוכח בשבוע הבא''.