סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן
סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהןצילום: אלירן אהרון

סגן שר הביטחון, ח"כ הרב אלי בן דהן, לא מודאג מהדחיות החוזרות ונשנות בישיבות מועצת התכנון העליונה, שאמורה לאשר אלפי יחידות דיור ביו"ש.

"כידוע הישיבה נדחתה מספר פעמים. בפעם האחרונה היא נדחתה מסיבה טכנית לגמרי, כדי שנבוא הכי מוכנים - והיא תתקיים אחרי סוכות - ותאשר בנייה שממתינים לה זמן רב ובתוכה 300 יחידות הדיור בבית אל, היישוב למפוני מגרון ועוד מקומות נוספים שחלקם התפרסמו וחלק לא", הוא אומר בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "בסך הכל, מועצת התכנון העליונה מאושרת תוכניות שמובאות לה על ידי המועצות. בעניין הזה אני מדרבן את חברי ראשי המועצות להכין עוד ועוד תוכניות. ככל שיהיו יותר תוכניות מוכנות תהיה אפשרות לקדם אותן".

ואין שום חשש שנסיבות מדיניות כאלו ואחרות יביאו לדחייה נוסת של הישיבה?

"כל פני הדברים מראים שהישיבה הזו תתקיים ותאשר אלפי יחידות דיור. יש התחייבות לכך גם מצד ראש הממשלה וגם מצד שר הביטחון. כל המערכת כולה עובדת כדי שהדבר הזה יבוא לידי מימוש. אני לא רואה כל סיבה שהישיבה תידחה שוב".

ומה לגבי תושבי עמונה? איזו בשורה אתה יכול לתת להם לקראת חג הסוכות?

"היישוב של תושבי עמונה כבר אושר. היו בעיות טכניות של העברת כספים שגרמו לעיכוב של כמה שבועות - אבל הבעיות הסתיימו והבנייה נמשכת. יש כאן שני שלבים: שלב תכנון הקבע ושלב התכנון הזמני. לפי בקשת המתיישבים הם מעוניינים בהקצאת שטח שבו יהיה מקום לדיור זמני עבורם שלא יפריע לבניית הקבע. כך שגם יהיה פיתרון זמני וגם יתקדמו בתנופת בניית יישוב הקבע".

ראש הממשלה שב ואומר באחרונה כי זו הממשלה הטובה ביותר שהיתה אי פעם למתיישבים. אתה מסכים איתו?

"אני חושב שזו בהחלט ממשלה טובה. בתקופתה אושרו לבנייה יותר יחידות דיור מאשר הרבה שנים שהיו לפניה. זה נכון שאנחנו מצפים להרבה יותר - אבל אפשר להודות שרק ב-2017 אושרו יותר יחידות דיור מאשר בעשר השנים האחרונות. זו ממשלה שמתייחסת בצורה ראויה לבנייה ביהודה ושומרון.

''השיפור צריך לבוא בהקצאת עוד תקציבים לתשתיות ביהודה ושומרון, יש תוכניות למספר כבישים עוקפים, ואני מצפה שהממשלה תאשר את תקציבי הביצוע לכך".

כששאלת הפיוס בין הפלגים הפלסטינים מרחפת ברקע, מעניין לשמוע כיצד רואים את התמונה מהצד הבטחוני. סגן שר הביטחון מסביר, "אני לא בטוח שזה דבר טוב למדינת ישראל. אמנם אם זה יקרה תהיה כתובת אחת לפנות אליה בצד השני, אבל מבחינות רבות אחרות זה מסוכן לנו. זה מגביר את הכוח והעוצמה שלהם לתביעות להסכמי שלום או לתביעות טריטוריאליות ממדינת ישראל".

"לצערנו למדנו בשנים האחרונות שבדרך כלל ישראל היא הצד הנותן ולא הצד המקבל. כך שאני לא מתלהב מהפיוס", מוסיף הרב בן דהן.

להערכתו, הממשל האמריקני מבין היטב מי הצד שמונע לשוב לשולחן המשא ומתן המדיני. "הם מבינים את המציאות יותר טוב מממשלים קודמים. העובדה היא שהנשיא טראמפ נמצא בשלטון כבר חודשים ארוכים והוא לא כופה עלינו את פתרון הקסם של הממשלים הקודמים - שתי מדינות לשני עמים.

''האמריקנים ביקשו מאבו מאזן דבר אחד בלבד: להפסיק לשלם משכורות למשפחות הרוצחים או לרוצחים עצמם הכלואים בישראל. את הדבר האחד הזה שהם ביקשו, הפלסטינים דחו בצורה מאוד בוטה. זה מלמד את כולנו עם מי יש לנו עסק ואני מבין שהאמריקנים ערים ומפנימים את הדברים".