כרמל שאמה הכהן, בדיון באונסק"ו
כרמל שאמה הכהן, בדיון באונסק"וצילום: דוברות המשלחת הישראלית לאונסק"ו

שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, מביע הבוקר (שישי) סיפוק רב מהחלטת ארה"ב לפרוש מארגון אונסק"ו על רקע התנכלותו למדינת ישראל.

"התחושה היא בעיקר של סיפוק. שלוש שנים של מאבק מאוד מתסכל שבו כביכול היינו מפסידים, אבל ניצחנו כי צרבנו בתודעה שהפעולות שמובלות על ידי מדינות ערב הן לא הגיוניות. זה הגיע עד לוושינגטון, והמעצמה הגדולה מגבה במעשים שיש להם משמעות הרבה יותר גדולה למדינת ישראל", אמר שאמה הכהן בראיון לרשת ב'.

הוא הוסיף כי "עוד לא עברה שנה מאז ארצות הברית הפקירה אותנו במועצת הביטחון ועכשיו לא רק שהיא נלחמת איתנו היא פורשת מארגון בינלאומי ומשאירה וואקום להרבה מדינות אחרות שהן בנות בריתה".

גם הסוגיה הכלכלית, מסביר השגריר הישראלי, מטרידה את ראשי הארגון. "נוצר גם חור בתקציב של אונסק"ו. מהרגע שזה היה הארגון הבינלאומי היחיד שקיבל את הפלסטינים, ארצות הברית לא משלמת להם".

הוא מספר על הרגע בו נודעה ההחלטה האמריקנית במסדרונות אונסק"ו בפריז, שם נערך השבוע כינוס הוועד המנהל של הארגון. "אינספור שגרירים היו בהלם. אמרנו להם מאז שהתחלף השלטון שזה הולך לקרות. ניתחנו את המציאות ואת העובדה שעוד לפני כן ארצות הברית הורידה את התקצוב. אמרנו להם, 'אם תמשיכו להעלים עין מההחלטות נגד ישראל בוקר אחד תתעוררו וארצות הברית לא תהיה שם'".

"ההשלכות הן עצומות. יש פרויקטים אדירים לארגון אבל עכשיו גורמים כלכליים מסתכלים עליו בעין עקומה מאוד מאוד. ייתכן והזעזוע הזה יוביל לשינוי ורפורמה באונסק"ו. אנחנו צריכים להגיד תודה עצומה לארצות הברית", סיכם שאמה הכהן.

ארה"ב הודיעה אתמול באופן רשמי כי החליטה לפרוש מארגון אונסק"ו של האו"ם שקיבל לאחרונה מספר החלטות אנטי-ישראליות.

"זוהי לא החלטה שהתקבלה בקלות", נכתב בהודעת מחלקת המדינה שפורסמה על ידי הדובר הת'ר ניוארט. "המהלך משקף את דאגותיה של ארה"ב מענייניו הכספיים של הארגון, הצורך ברפורמה וההטייה המתמשכת נגד ישראל".