אודרי אזולאי, לאחר שנבחרה
אודרי אזולאי, לאחר שנבחרהצילום: רויטרס

האם בארגון אונסק"ו מעוניינים בשינוי גישה, אחרי הודעת הפרישה המהדהדת של ארה"ב? בבחירות שנערכו בסוף השבוע לתפקיד מזכ"לית אונסק"ו הפתיעה אודרי אזולאי הצרפתית - כשניצחה את נציג קטאר שהוביל בכל סיבובי הבחירות עד לסיבוב המכריע.

אזולאי, יהודיה ממוצא מרוקני, שימשה בעבר כיועצת הנשיא לתרבות ותקשורת ואף כיהנה כשרת התרבות הצרפתית. היא מצויה עמוק בנבכי העולם הערבי ואביה משמש כיועץ למלך מרוקו.

אי אפשר לטפח ציפיות גדולות מהמינוי, שכן בעבר סיפרה אזולאי שהושפעה מאוד מהסכסוך הישראלי פלסטיני שהיה נושא לדיון בבית בו גדלה - ואביה אף משמש חבר באחד הפורומים המרכזיים של מרכז פרס לשלום.

עם זאת, כשרה בצרפת היא נלחמה באנטישמיות ובאג'נדה שהפיצה במהלך הבחירות הקצרות שהתקיימו לתפקיד, היא כתבה על החשיבות הגבוהה שיש דווקא בעת הזאת, להחזיר את ארגון אונסק"ו לקונצנזוס העשייה וההשפעה, ברומזה שעדיף להניח את הפוליטיקה לאחרים.

כרמל שאמה הכהן, שגריר ישראל לאונסק"ו, הביע תקווה שאולי ימים חדשים יתרגשו על הארגון. "נפגשתי עם המזכ"לית החדשה ובירכתי אותה על בחירתה", סיפר לערוץ 7.

הוא הוסיף, "שוחחנו בקצרה על כמה נושאים וקבענו, למרות ההתפתחויות האחרונות, להיפגש ולשמור על ערוץ פתוח וישיר בינינו. היא מבינה בהחלט את המצב ועד כמה הוא מורכב - ושלשנות אותו או לתקנו לא יהיה פיקניק. איחלתי לה שתמצא את החוכמה והכוחות להציל את הארגון הזה".

השבוע הודיעה ארה"ב כי תפרוש מאונסק"ו בשל ההתנהלות החד צדדית שלו כלפי ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הינחה בעקבות זאת את משרד החוץ להיערך לפרישה מיד אחרי ארצות הברית.

נציין, כי האמריקנים הגדירו את המועד לפרישתם בסוף דצמבר 2018, כך שיש עוד זמן רב עד שהמהלך יצא אל הפועל, וככל הנראה המזכ"לית החדשה תנסה לשנות את תמונת המצב.