תעורכה חדשה: בלפור הצליח
תעורכה חדשה: בלפור הצליחצילום: יח"צ

האמנית הבריטית עטורת הפרסים בוורלי ג'יין סטיוארט מציגה במוזיאון אסירי המחתרות בירושלים, תערוכת ציור ותחריטים, לציון יום השנה ה- 100 להצהרת בלפור.

נזכיר כי ההצהרה היא המסמך ההיסטורי שנשלח ב-2 בנובמבר 1917 משר החוץ הבריטי של הממלכה המאוחדת ארתור ג'יימס בלפור אל הלורד רוטשילד ובו הוא מבטא את התמיכה של ממשלת בריטניה בהקמת בית יהודי לעם היהודי בארץ ישראל.

תחת הכותרת "בלפור הצליח", מציגה האמנית, ציור ייחודי ותחריטים המספרים את הסיפור ההיסטורי של הצהרת בלפור באמצעות סצנות ודמויות מצוירות.

בוורלי ג'יין סטיוארט, יצרה יצירה מורכבת באמצעות דימויים המציגים, תקופה סוערת של שינוי המציאות במרחב בו אנו חיים.

הציור עוסק בסיפור ההיסטורי של הצהרת בלפור והקשר לישראל המודרנית והגורל היהודי. "הצהרת בלפור שלעם היהודי יש שליטה וזכות לקבוע את גורלו", אומרת בוורלי, "הייתה החלטה אמיצה של פוליטיקאי בריטי שהתרחשה בתקופה בה העם היהודי חווה פוגרומים נוראיים ורדיפה במזרח אירופה. כאמנית אני שואפת לאידיאלים של צדק חברתי ולצערי נושאים של זהות ולאום עדיין רלוונטיים גם בימינו. אני גאה ומתרגשת מאוד להציג את הפרשנות שלי להצהרת בלפור בביאנלה היהודית בירושלים. המחקר באנגליה ומסעותיי לישראל בהכנות ליצירת הציור, היו מאתגרים ומרתקים ביותר ואני מקווה שהציבור הרחב ייהנה מהיצירה".

בוורלי ג'יין סטיוארט הינה אמנית בריטית המתגוררת ויוצרת בלונדון. סבא וסבתא שלה היו מהגרים יהודים שהתיישבו בלונדון ב-1890. אביה נולד באיסט אנד והיא גדלה בדרום לונדון, עבדה כמורה לאמנות והחלה לצייר בהתמקדות בסיפור חיי היהודים בלונדון, ההיסטוריה המקומית והקהילה. היא חוקרת את מערכת היחסים שבין הזהות הבריטית לזהות היהודית, ההיסטוריה וחיי המהגרים בחברה הבריטית בעבר ובהווה.