תגובה ציונית רועשת. אילוסטרציה
תגובה ציונית רועשת. אילוסטרציהצילום: אנה קפלן. פלאש 90

לתושבי הישוב מעון שבדרום הר חברון נמאס לשמוע את המואזין הסמוך מגביר את עוצמת הווליום ואתמול הם החליטו לצאת ולהשיב מלחמת דציבלים שערה.

קבוצה מתושבי הישוב הציבה תופים בנקודה הסמוכה לכפר הערבי השכן ובאמצע הלילה החלה בשירה ובריקודים. בראש הקבוצה עמד רב הישוב, הרב משה כהן, עמו שוחחנו ביומן ערוץ 7.

"מראש השנה אנחנו חווים את הרעש הזה שחוזר על עצמו יום יום, חמש פעמים ביום, מארבע וחצי בבוקר והלאה לאורך כל שעות היממה", מזכיר הרב כהן את המניע שהוביל את התושבים ליוזמה.

"הם הוסיפו רמקולים שמכוונים לעבר הישוב", הוא מספר. "מדובר בכפר שנמצא בשטח C כלומר שאין שום מניעה להיכנס אליו". הכפר המדובר, מציין הרב כהן, נמצא ברחק של כ-300 מטרים מפאתי הישוב מעון.

הקושי לסבול את רעש המואזין גבר במהלך חג הסוכות ושינה בסוכות היתה כמעט בלתי אפשרית. התושבים, כך עולה מדברי הרב, אף העבירו בקשות לאנשי הכפר כמו גם תלונות לרשויות המוסמכות אך ללא הועיל.

"פנינו עשרות פעמים למשטרה והתגובה היא שלא מתעסקים במה שקשור לפלשתינים ולכן מעבירים את העניין לצבא. אין לנו אפשרות לתקשר עם הצבא, בעיה שקיימת בכל יהודה ושומרון. פנינו למח"ט דרך הקב"ט וגורמים מתווכים למיניהם. הובטח לנו שנעשים וייעשו פעולות, אבל מראש השנה דבר לא נעשה. בהושענה רבה היה ניסיון לבקש מהם יפה להוריד את הווליום, הורידו את הווליום פעמיים במשך היום אבל החזירו אותו בהמשך. ניסינו להציע לדבר עם המוכתר של הכפר", מספר הרב על המהלכים שקדמו לליל אמש, מהלכים שלא הניבו תוצאות.

"פנינו ליו"ר המזכירות וניסינו לברר איפה עומדת האמירה של קציני המטה והמח"ט. הם השיבו שמתפלאים שזה נמשך ויפעלו לשינוי המצב, הבטחות ששמענו כבר למעלה מחודש בלי שיקרה דבר. יחד עם המזכירות והתושבים חשבנו שיש כאן פגיעה בכבוד ישראל, ניסיון להשפיל את המתיישבים, קראתי לזה חילול ה' שנעשה כאן, ולכן החלטנו לצאת ולעשות מעשה וב-11-12 בלילה עמדנו בנקודה בשטח של הישוב כארבעים איש שרנו ורקדנו עם תופים כדי שירגישו את החוויה".

השירה והריקודים אכן העירו את הכפר ותגובת תושביו הייתה מהירה, אבנים הושלכו לעבר מעון. כוחות צבא הגיעו למקום והגיבו ברימוני הלם שרק הוסיפו לרעש הכללי. "המטרה הייתה להעביר את המסר לצבא שאנחנו לא שותקים. חיכינו חודש לעבודת הרשויות, אבל מכיוון שהביזיון נמשך וצריך להתרפס בפניהם, זה לא שייך", אומר הרב כהן.

ומה לגבי ההמשך? הרב כהן מבהיר כי אם לא יהיה שיפור והורדת עצמת הרמקולים הרי שתתקיים אסיפת חברים שבה יוחלט על צעדים נוספים. "המטרה היא לפתור את העניין, להבהיר מי הבעלים ומי הריבון פה".

באשר לחשש שמא דווקא מבצעים שכאלה יעוררו הסלמה מצידם של תושבי הכפר הסמוך, אומר הרב כהן, "יש לכפר הזה כבר עבר עם הישוב. הישוב מעון פעל להרחקת פולשים ערבים לתחומו, ברוך ה' בהצלחה. לא דבוקים לנו ישובים ערבים לגדרות הישוב והפן ההרתעתי הוא מאוד חשוב, שלא יקלטו חולשה. לא מדובר בפעולה אלימה אלא בהפגנת כוח ועמידה על שלנו כמי שרוצים לחיות כאן בנחת ובשקט. זו אמירה שצריכה להישמע בכל מקום", הוא אומר ומציין כי לטעמו בכל מקום בו יש פגיעה בכבוד ישראל, כבוד צבא ההגנה לישראל וכבוד המתיישבים, יש לנקוט בדרך שכזו. "הם יקלטו את המסר. הם מזהים מי מפחד מהצל של עצמו ומי עומד על עקרונותיו".