ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלהצילום: פלאש 90

בראיון אוהד שערך "ידיעות אחרונות" עם מיקי גיצין, מנכ"ל הקרן החדשה לישראל, בסוף השבוע שעבר, התגאה גיצין שלמרות שבציבור מרבים לכנות את אנשי הקרן "בוגדים", משרדי הממשלה עובדים איתם באופן צמוד.

"יש לנו מכתבי תודה מהם – משרד הרווחה, משרד הבריאות, משרד המשפטים, מירי רגב! פסטיבל 'ליבי במזרח', שאנחנו אחד המממנים המרכזיים שלו, הופק השנה בשיתוף משרד התרבות והספורט", סיפר.

"ברור שמירי יודעת שזה בשיתוף איתנו. בפוסטר יש לוגו של משרד התרבות והספורט לצד לוגו של הקרן החדשה. אנשי הקרן וארגונים נתמכים שלה עובדים עם משרד המשפטים של איילת שקד על כתיבת דו"ח בסוגיית הגזענות נגד הקהילה האתיופית. העבודה על העברת 15 מיליארד שקלים למגזר הערבי – כל מי שעוסק בהחלטה הזו כמעט קשור בקרן, משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר עובדים איתם צמוד. גם הארגונים המזרחיים וארגוני צדק חברתי שעובדים עם משרד הפנים של דרעי נתמכים כמעט אך ורק על ידינו ובגאווה גדולה – הקשת הדמוקרטית המזרחית, האגודה לצדק חלוקתי, פורום הדיור הציבורי".

פעילת הימין איילת לאש הגיבה לראיון והפוסט שלה צוטט גם אצל "הצל".

"הקרן החדשה מהנדסת פה מערכות שלמות במדינה לפי ראות עיניה, זה נכון", כתבה. "אבל אסור לנו להסיר אחריות ממי שפותח לה דלתות. מהמנהיגים שלנו, הש"ג, אלו שיושבים בשער ונותנים לקרן להשתחל (...) ממשלת ישראל, שבפה אחד מציגה בפנינו את סלידתה מהקרן, חכ"ים, שרים, ראש הממשלה, מקפידים להראות לנו איך שהם מתנערים מה'בוגדים', מהעוכרים הללו, אך מצד שני מתאימים עצמם ל'ערכים' של הקרן בשביל הכסף. ובכך מאפשרים למערכות כולן להסתאב. מוכרים אותנו תמורת לוקשים".

"נראה לי שהגיע הזמן לטיפול שורש", קבעה לאש. "הקרן וחברותיה הם רק הסימפטום. האחריות שלנו היא לדרוש מההנהגה שלנו להוקיע אותם, להתנער מהם, להפסיק לסחור איתם על גבנו, והחשוב מכל: להתחבר לזהות ולשורשים שלנו".

פנינו אל משרד הרווחה, משרד הבריאות, משרד המשפטים, משרד התרבות והספורט, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה ושאלנו את כולם את אותה השאלה: "מדוע אתם עובדים עם הקרן החדשה, שמממנת את פעילותם של ארגונים חתרניים כמו שוברים שתיקה, עדאלה, מוסאווה, בצלם ועוד?"

המשרד היחידי שטרח להשיב לנו היה משרד הרווחה, וגם הוא השיב בשאלה, וביקש לדעת על איזה מכתב תודה גיצין מדבר. מעבר לזה – המשרדים לא חשבו שהנושא ראוי לתגובה.