היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליטצילום: פלאש 90

בצל הביקורת, אישרה היום (ראשון) הממשלה מהלכים שיאפשרו לשרים להשפיע יותר על זהות נושאי התפקידים הבכירים במשרדיהם. שרת המשפטים איילת שקד ושר התיירות יריב לוין הניעו את המהלך במסגרת המגמה לשיפור המשילות ויכולת הממשלה לקדם את מדיניותה.

באפריל 2016 דחף היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לקדם הצעת החלטה אחרת שקבעה כי ניתן יהיה לפסול מועמד לתפקיד בכיר אם יש למועמד זיקה לא רק לשר הממנה, אלא זיקה לכל שר משרי הממשלה.

אלא שהגדרה זו שנקבעה בעבר בהנחיות יועץ, עלולה היתה לקבע את המצב שנהג עד היום ובו ישאר בסוף מועמד יחיד לבחירת השר וכך יגביל את שיקול הדעת של השרים ומאידך יתן מרחב פעולה רחב מדי לשיקול הדעת של היועצים המשפטיים ובתי המשפט לבלימת מינויים.

בשעתו זיהתה התנועה למשילות ודמוקרטיה את הבעייתיות והציפה לשרים את הקושי שמעורר הנוסח הזה, בעקבות כך נעצרה ההחלטה.

כיום, עם אישור הנוסח המתוקן מברכים בתנועה למשילות ודמוקרטיה על השינויים במרכזם עדכון הרכב ועדות האיתור למינוי תפקידים בכירים בשירות הציבורי, ומביעים סיפוק רב מכך שכעת לשר תהיה השפעה דומיננטית יותר על הרכב הועדה המאתרת, וגם לאחר המלצת הועדה השר יהיה חופשי יותר לבחור במי הוא מעוניין מבין שניים או שלשת המועמדים עליהם הועדה תמליץ.

מנהל התנועה יהודה עמרני אומר לערוץ 7, "החלטת הממשלה היא צעד חשוב שיטיב עם הציבור. ההחלטה להעביר את הליך המינויים לועדת איתור, שמה סוף לתופעה בה שרי הממשלה שימשו עד היום חותמת גומי במינוי בכירים בתפקידים רבים בשירות הציבורי".

עוד אומר עמרני כי "קידום מדיניות הממשלה הנבחרת והשר הנבחר, צריך להיות מטרת העל של השירות הציבורי, ולכן יש להרחיב עוד יותר את משרות האמון בשירות הציבורי. כך הציבור יהנה מייעול השירותים הניתנים לו, ואחריות הממשלה כלפי אזרחי המדינה תתחזק".

בתנועה למשילות מסמנים את השלב הבא ואומרים כי הצעת החוק שיזמה התנועה יחד עם ח"כ אמיר אוחנה, לפיה יועצים משפטיים למשרדי הממשלה ימונו כמשרת אמון, צריכה להתקדם ולהתקבל בכנסת כדי לשפר את יכולת העבודה של השרים עם הצוות המשרדי שלהם. במקביל, שרת המשפטים פירסמה נוסח של הצעת חוק ממשלתית מרוכך יותר שמציע כי יועץ משפטי למשרד ימונה דרך ועדת איתור. כיום יועץ משפטי למשרד ממונה באמצעות מכרז ואין לשר כל השפעה על זהות המועמדים.