אודרי אזולאי, לאחר שנבחרה
אודרי אזולאי, לאחר שנבחרהצילום: רויטרס

שרת התרבות והספורט מירי רגב, שלחה מכתב למזכ"לית אונסק"ו הנבחרת אודרי אזולאי, ובו בירכה אותה ואף הביעה תקווה שתוביל שינוי בארגון.

"בשנים האחרונות, אי אפשר שלא לצפות בצער על אובדן היוקרה המקצועית של ארגון אונסק"ו ועל הפיכתו לכלי לניגוח פוליטי נגד מדינת ישראל ונגד העם היהודי כולו. הארגון, אשר חרט על דגלו, את ערך הנחלת מורשת העבר, מאבד את דרכו כאשר הוא עוסק בישראל ובאתרי המורשת בארצנו. החלטות הארגון הופכות למופרכות מבחינה מקצועית והן משמשות כלי תעמולה המבוסס על שכתוב ההיסטוריה", כותבת רגב לאזולאי.

היא מוסיפה כי "שיאה של מגמה זו, הינן ההחלטות המסולפות שעניינן הכרזה על הר הבית הכותל ומערת המכפלה כאתרי מורשת פלסטיניים והתעלמות מהזיקה העמוקה של אתרים אלו לעם היהודי, תוך התייחסות אליו ככובש זר במקומות אלו".

רגב מציינת כי אין קשר בין המאבקים של העולם הערבי לשאלת הזיקה של העם היהודי לארצו. "אתרי המורשת והאתרים הארכאולוגים בארץ ישראל, הם ביטוי מרהיב לזיקה יוצאת הדופן של העם היהודי לחבלי הארץ ההיסטוריים והמקודשים של עמנו. תהא דעתו של כל אדם לגבי המאבק הערבי בציונות ובישראל אשר תהא, אין זה משנה דבר וחצי דבר באשר לשייכות העמוקה של העם היהודי לאתרים כמערת המכפלה בחברון והר הבית בירושלים.

"כשרת התרבות האחראית על רשות העתיקות ושימור אתרים היסטוריים, גיניתי את החלטות אונסק"ו כלפי ישראל, ואף חיזקתי את ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו, בהחלטתו לנהוג כארה"ב ולהודיע על פרישה מהארגון", מוסיפה שרת התרבות.

היא גם מביעה שמעתה הדברים יתנהלו האחרת. "המינוי שלך לראש הארגון הפיח בי תקווה חדשה, שאולי האמת ההיסטורית בעניינים הנוגעים לישראל תוכל לזכות כעת, תחת הנהגתך ליחס הוגן ואובייקטיבי, כראוי לארגון בינ"ל כמו אונסק"ו. אני בטוחה, שכבת למשפחה יהודית שהיתה פעילה עבור ישראל, את חשה כמוני את ההתרגשות מן המילים הנצחיות "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני" שכל יהודי נושא אותן בכל מקום אשר הוא שם. את מכירה כמוני, את פסוקי התורה בספר בראשית המתארים את קניית מערת המכפלה על ידי אברהם אבינו, ואת קבורת שרה אימנו שם, ויכולה, כמוני לשמוע את תפילות היהודים בכל הדורות, לשוב למקומות אלה".

"גברת אזולאי, כשם שצרפת איננה זקוקה לחותמת של אונסקו לגבי זיקתה לפנתיאון בפריס וכשם שסין איננה זקוקה לאישור כזה על זיקתה לחומה הסינית, אף העם היהודי - שאת נמנית עליו - איננו זקוק לאישור אונסק"ו ביחס לזיקתו לארץ ישראל ולירושלים בירתו. תוקף האישור הזה מונח בקושאן הנצחי שלנו - ספר הספרים התנ"ך ובהיסטוריה הארוכה מאז ימי המקרא ועד ימינו, היסטוריה של גלות וגאולה, מלכות ומקדש, תפילות וכיסופים", כותבת רגב.

היא חותמת את מכתבה, "אני מצפה שדברייך מהשבוע שעבר לא יישארו בגדר הצהרות בלבד ותובילי לביטול החלטות אלו ולשיקום היחסים שבין שוחרי הצדק והאמת בעולם כולו לבין ארגון אונסק"ו. בכך תשיבי את היושרה לשיח הבינ"ל ותצילי את כבודו של הארגון הבין לאומי שאת מתעתדת לעמוד בראשו".