התקשורת היא הכלי הכי חשוב בפוליטיקה. תאגיד השידור 'כאן'
התקשורת היא הכלי הכי חשוב בפוליטיקה. תאגיד השידור 'כאן'צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

התאגיד 'כאן', שבא לתקן עוולות של שנים בתקשורת הממלכתית, הוכיח את עצמו בשבעת החודשים הראשונים כמו שהיה צפוי מלכתחילה. מה שהיה בשידור הציבורי הוא מה שהווה ומה שיהיה, על אף כמה עלי תאנה המכסים את ערוותו. זו האבן שזרק הטיפש לבאר ושבעים חכמים לא יצליחו למשות אותה. זו האיוולת שלא נחזתה, ואין דרכה של בכייה לדורות להתבטל. גם ראש הממשלה נסוג בו מניסיון הביטול. אי אפשר! אבוד!

מה שלא מצליחים להפנים במסדרונות השלטון הוא שמהלכים פוליטיים נקבעים אך ורק בתקשורת. מכוני מחקר, ארגוני זכויות אדם, עולם האקדמיה ומערכת המשפט – כולם נגררים אחריה כחבל אחר הדלי. התקשורת היא הכלי הכי חשוב בפוליטיקה, ורק היא קובעת מה לשבט ומה לחסד. התקשורת יכולה לרומם לגבהים את יקיריה ולהשפיל עד עפר את מתנגדיה. העם ניזון מן התקשורת, וגם אם העם הזה יודע שהתקשורת מוטה - ריבוי הידיעות והפרשנויות משפיע עליו. ובכל זאת לא השכילו מנהיגי הימין בישראל להשתלט על התקשורת הממלכתית ולקבוע את מהלכיה ומוביליה.

ההחלטה לקחת את עמודי התווך של גלי צה"ל ולהפקיד בידם הקמת תאגיד שידור ממלכתי, מעידה על כסילות ממלכתית. אין לשלטון הממלכה הזאת להלין אלא על עצמו. עכשיו כבר אי אפשר לתקן את המעוות הזה שישפיע על מדינת ישראל בדרך לאבדון. חפצי החיים של מדינת היהודים חייבים לתור אחר מוצא תקשורתי אחר, רחוק מהתאגיד המסוכן הזה ואפילו מנוגד לו תכלית הניגוד. זהו צו השעה, לפני שיהיה מאוחר מדי.

הצעד הראשון המתחייב הוא להקשות על תקציבי התאגיד הזה. לבדוק בציציות של כל פרט כספי, למן המשכורות של המנהלים ועד להוצאות בעבור דלק וחומרי הקלטה. עין פקוחה עם זכוכית מגדלת על כל אגורה שאזרחי ישראל משלמים בעד הרעה הזאת. כל החלטה כספית צריכה להיבחן בשבע עיניים. על התוכן אי אפשר להשפיע. הגזירה נגזרה. הכסף הנדרש יוקצה במשורה ובקפדנות אין קץ.

הצעד המתחייב הבא הוא פתיחה כללית של תדרי השידור לכל החפצים לשדר. כל אדם וגוף מסחרי יורשו להשתמש בתדרי השידור של מדינת ישראל בתמורה לאגרה. יקומו מאות תחנות שידור ברחבי הארץ והצופים והמאזינים יחליטו מי יתקיים ומי יתבטל, מי בקיצו ומי לא בקיצו. גם המפרסמים יחושו לאן נושבת הרוח ויבקשו שתנשוב על גבם. הצעדים הללו ינטרלו את השפעת התאגיד האיום והנורא שהוקם בלא שכל ישר ובעיוות ההיגיון.