עותרים לבג"ץ: ''לא נעצור עד שנראה את הטרקטורים בשטח"

לא פחות מ-250 מיליון ש"ח השקיעה מדינת ישראל בסלילת כביש עוקף לובאן, שהיה אמור להקל על המתיישבים ביו"ש ולאפשר להם לעקוף שני כפרים ערביים ולא לנסוע בסמוך אליהם, על כל המשמעויות הנובעות מכך.

עשר שנים לאחר שהחלה סלילת הכביש - העבודות בשטח נעצרו מסיבה לא ברורה, ונותרו שני קילומטרים בלבד שלא נסללו.

ראשי הרשויות ביו"ש ומשפחות שכולות שפתחו בימים האחרונים במאבק על מרכיבי הביטחון בכבישים וביישובים ביו"ש, החליטו לנקוט בצעד משפטי חריג ולעתור לבג''ץ נגד המדינה, בדרישה לסלול לאלתר את כביש עוקף לובאן.

ראש מועצת בית אריה, אבי נעים, אמר כי "מדובר בעוולה אזרחית ובאטימות מוחלטת של הממסד השלטוני שנמשכת כבר עשור. הדרישה של אזרחי המדינה להגיע הביתה בבטחה היא דרישה לגיטימית ובסיסית, בוודאי כאשר מדובר בכביש שהמדינה השקיעה בו עד היום רבע מיליארד ש''ח וחסרים רק שני ק"מ להשלמתו.

''עצוב שתחת ממשלת ימין אנו נאלצים בחוסר ברירה להגיש עתירה לבג"ץ, אך לא ננוח ולא נשקוט עד שהכביש הזה יושלם", הבטיח נעים, שמוביל את המאבק עבור תושבי בית אריה הגרים סמוך לכביש העוקף.

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר כי "כביש עוקף לובאן הוא דוגמא נוספת לבעיית הכבישים העוקפים ביו"ש. עד כדי כך מזלזלים בצרכי תושבי יו"ש שגם כאשר מתחילים לבנות עוקף ושופכים עליו מיליונים, עוצרים באמצע הסלילה וכך פוגעים הן בקופת המדינה והן בתושבים.

''סלילת הכבישים ביו"ש היא חיונית לביטחון ולבטיחות", הדגיש דגן. ''העתירה הזו היא שלב נוסף במאבק על הכבישים העוקפים. אנחנו לא נעצור עד שנראה את הטרקטורים בשטח".

העתירה של דגן ונעים לבג''ץ הוגשה נגד ראש הממשלה, שר הביטחון, אלוף פיקוד המרכז, משרד התחבורה ונת"ע, באמצעות משרד עורכי הדין יעקב גבסי ושות'.

ראשי המועצות דורשים מבג"ץ להורות על השלמה לאלתר של סלילת הכביש. "חרף פניות רבות אל בעלי תפקידים רלוונטיים, בכתב ובמסגרת פגישות, חרף התחייבויות ברורות שנושא יקודם ויטופל בהתאם, סלילת הכביש אינה מושלמת ותושבי העותרות ממשיכים להסתכן ולסבול", נכתב בעתירה.

''מים עד נפש הגיעו, ולא כקלישאה ולאחרונה אף נפל דבר. מזה מספר חודשים שתושבים אשר נסעו בכביש הקיים, מצאו עצמם נתונים למעשי טרור וביזה מסוכנים, באין מושיע, ובאופן הממחיש עד כמה המצב הנוכחי בלתי סביר בעליל, ובפרט כשפתרון מצוי בהישג יד", נכתב.

בינתיים, תושבי מערב השומרון מסתפקים בנסיעה בכביש 465 הצר והמשובש, אשר עובר בחלקו דרך כפרים ערביים. "הנסיעה בכביש הקיים מהווה גם סיכון ביטחוני וגם סיכון בטיחותי. אי השלמת הכביש העוקף מהווה סיכון במודע וכן זלזול של ממש בחיי אדם", נכתב בעתירה.

צילום: רועי חדי
צילום: רועי חדי

כביש עוקף לובאן נסלל על ידי מנהלת קו התפר במשרד הביטחון לפני כ-12 שנה, בעלות של 250 מיליון שקלים, ואורכו כמה עשרות קילומטרים.

הכביש עוקף את הכפרים הפלסטינים לובן אל ערביה ורנתיס, מתחבר בקצהו המערבי לכביש 465 סמוך למחסום רנטיס ומאפשר גישה מהירה למרכז הארץ דרך כביש 444 ואלעד.

לפני כ-10 שנים, שנתיים לאחר שהחלו את סלילתו, נעצרו העבודות בשל היעדר תקציב ובשל הנחיית בג''ץ למצוא תוואי חלופי לחלק מהכביש. שר הביטחון דאז, אהוד ברק, עצר את העבודות במקטע האחרון בכביש, בחלק שאמור להתחבר לבית אריה.

מאז הכביש הרחב עומד ריק בשיממונו, על אף שנמצא תוואי חלופי לכביש - על אדמות התב"ע המאושרת של בית אריה. בינתיים, תושבי האזור מסתפקים בנסיעה בכביש 465 הצר והמשובש, אשר עובר בחלקו דרך כפרים ערביים.