הדר גולדין (משמאל)
הדר גולדין (משמאל)צילום: באדיבות המשפחה

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט למנות את ירון בלום למתאם פעילות הממשלה בעניין השבויים והנעדרים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רמי איגרא, בעבר ראש חטיבת שבויים ונעדרים במוסד, בניסיון לשער ולהבין מה יכול וצריך לעשות בלום בתפקידו החדש שלא נעשה עד כה.

"בישראל יש נטייה לשמר גופים שעבר עליהם הכלח, כמו הקק"ל שעדיין גואלת אדמות", פותח איגרא את דבריו ומציין כי "מי שהקים את הגוף הזה (תיאום פעילות הממשלה בנושא הנעדרים והשבויים) הייתה ועדת חופי בתחילת שנות התשעים כשעל הפרק עמוד נושאים כמו רון ארד, פינק ואלשייך סולטן יעקב וכו', היה אז מקום לגוף שיתאם בין גופי המודיעין והמבצעים שעסקו בתחום הזה.

''כיום אנחנו במצב שבו יש שני אזרחים שעברו את הגבול ושתי גופות חללים בידי החמאס. הדרך לפתור את המשבר הזה היא לאו דווקא איסוף מודיעין כמו משהיה בעבר, אלא פעולות שאמורות להשפיע על החמאס והרש"פ, ומי שיכול לעשות את זה באמת זה משרד הביטחון ולא גופי המודיעין שמתעסקים באיסוף".

איגרא מעיר ואומר כי להערכתו "על הרקע הזה לוטן הפסיק את תפקידו. אני לא מכיר את ירון בלום ואת כישוריו, אבל אני יודע שלפני משימה מאוד קשה שרובה נמצאת על כתפיו של מתאם פעולות המדינה בשטחים ומשרד הביטחון".

כשהוא מתייחס מעט בפירוט רב יותר לצעדים הנדרשים, אומר איגרא: "בשלב הזה צריך להפעיל מנופים על הנהגת החמאס. כשאנחנו מפעילים מנופים על עזה אנחנו לא יכולים לבצע יותר ממשבר הומניטארי. מה שצריך לעשות זה לייצר מצב שבו הנהגת החמאס תשלם מחיר יקר על החזקת גופות חיילינו ואת שני האזרחים שעברו בטעות את הגבול. מי שיכול לעשות זאת זה מתאם פעולות הממשלה בשטחים ומשרד הביטחון, ואני מבין ששר הביטחון ליברמן לא כל כך רצה למנות מתאם פעולות חדש ובהחלט יתכן שהוא צודק".

להערכת איגרא המינוי החדש "נועד לפתור בעיות לראש הממשלה יותר מאשר לפתור את בעיית השבויים".

בעקבות כל דבריו אלה נשאל איגרא אם הגוף שנקרא מתאם פעולות הממשלה בשטחים הוא גוף המסוגל לפהעיל לחץ על חמאס בהיותו גם ובעיקר גוף המבקש לייצר שקט תעשייתי וביטחוני.

לדבריו יש לזכור שמדובר בגוף ש"הוא גוף ישראלי והאינטרסים שלו הם האינטרסים של מדינת ישראל והאינטרסים הללו הם החזרת הגופות והאזרחים, מדובר באלוף שיודע לעשות כל מה שצריך לעשות במידה ויורו לו לעשות זאת, אבל זה גם שיקול דיני שיהיה לו מחיר, אבל יש לכך תוצאות מיידיות.

''כשלא נאפשר ל"משפחת המלוכה" העזתית לקבל טיפולים בבתי חולים בישראל וכשנכביד יד על חשבונות הבנקים שלה המצב ישתנה כי החיים שלהם יהפכו לקשים מנשוא. הם יחשבו שוב".