הוועדה לזכויות הילד של הכנסת דנה השבוע בתופעת הניכור ההורי: הסתת ילדים נגד אחד מהוריהם עד כדי גרימת נתק בינם לבינו.

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו), קראה לשינוי עומק בגישתן של כל המערכות לנושא ואמרה שקיימת כיום אפליה מגדרית נגד האבות. היא אף השתמשה במילה "מהפכה" יותר מפעם אחת במהלך הדיון, בכדי לתאר את הצעד הדרוש.

האמא מתעללת? נוציא את הילדים לאומנה

"חייב להיות שינוי בתפיסה החברתית שאנחנו נמצאים בה", אמרה שאשא-ביטון. "אני זיהיתי הטייה מגדרית במקרים שהם לא מעטים, שבהם יש לצורך העניין פגיעה מצד אם בילדים שמבקשים לעבור לצד האב, וההחלטה של הרשויות היא ללוות את האם, אבל בשום מקום בדרך, אף אחד לא קם ואמר 'אוקיי, אנחנו נעביר את הילדים אל האב'. אלא אם כבר, [אמרו] 'אנחנו נוציא אותם למשפחת אומנה עד שהדברים יסתדרו', ואני קמתי והתערבתי ואמרתי 'סליחה, אם הילדים רוצים לעבור לאב שיהיה משמורן, והאב לצורך העניין כשיר וטוב להם והם בטוחים שם והם גם היו שם, אז למה מוציאים את הילד לגורם שלישי כשיש לנו את הפתרון בתוך הבית?'. ואז אמרו 'זה סכסוכי גירושין, זה מורכב'.

"אנחנו יודעים שכשיש חשש מצד אב שהוא עלול לפגוע בילדים שלו הוא רואה אותם במרכז קשר", המשיכה. "אנחנו יודעים שבמקרים הפוכים זה מעט מאוד קורה, ולרוב אנחנו בוחרים ליצור תהליך של שיקום. ושוב, אני בעד תהליך של שיקום, גם במקרה אחר וגם במקרה אחר".

האמא שלחה משטרה

ח"כ שאשא-ביטון הדגישה שהיא מדברת על סמך ידע אישי. "ליוויתי שתי בנות שהפכו להיות קורבן של המלחמות בין האם לאב", סיפרה. "הן נמצאות במשמורת של האם, ובכל פעם שהאם רוצה להעניש את האבא אז היא או לא שולחת אותן לצופים, או שהיא פתאום מבטלת להן טיול שהן היו אמורות לצאת אליו מחר בבוקר, או שהיא פתאום מחליטה באמצע הלילה למרות [שהלינה שלהן אצל האב] סוכמה מראש, שהיא שולחת משטרה [לבית האב] ומחזירה אותן הביתה. כל מיני תופעות כאלה, אני ליוויתי אותן אישית, אף אחד לא יוכל לומר שסיפרו לי סיפורים, אני דיברתי עם הילדים עצמם".

ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) ייצגה גישה הפוכה, לכאורה. מדבריה עלה שמרכזי הקשר של הרווחה – החדרים בהם ילדי גירושין מתראים עם אחד ההורים למשך שעה בשבוע, תחת פיקוח משפיל – הם מסגרת שנועדה בעיקר בכדי להעניש את האבא כשהוא מסית נגד האמא. הבעיה, הבהירה, היא שאין לרווחה מספיק תקנים בכדי לאפשר שימוש מידתי במרכז הקשר. כלומר, לתת לאבא שאותו רוצים "למשמע" לפגוש שם את ילדיו מספר שעות בשבוע, עד שיתקן את דרכיו. בגלל החוסר בתקנים, לרווחה יש רק אופציה אכזרית להעניק לילדים שעה בשבוע עם אביהם, ומכיוון שלא רוצים לנתק אותם כליל מהאבא, ממעטים להשתמש בכלי הזה נגד הניכור ההורי של האבות.

עתונאית "ישראל היום" מיכל יעקב יצחקי, שערכה מספר תחקירים חשובים בנושא מרכזי הקשר והניכור ההורי, הסבירה לח"כ כהן פארן שהמציאות הפוכה: מרכזי הקשר עצמם הם הכלי שבאמצעותו מנכרים את הילדים מאבותיהם.

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.