אין מי שמפקח על בכירי מערך הייעוץ. דינה זילבר
אין מי שמפקח על בכירי מערך הייעוץ. דינה זילברצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שנת הלימודים האקדמית נפתחה השבוע, כאשר לאלפי המרצים והמרצות הצטרפה מרצה חדשה ומפתיעה.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר תעביר השנה קורס אקדמי בתוכנית יוקרתית ללימודי תואר שני באוניברסיטת תל אביב בשיתוף אוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו.

החלטת הפרקליטה הבכירה לעבוד מן הצד באקדמיה הדליקה נורה אדומה אצל יהודה עמרני, מנהל התנועה למשילות ודמוקרטיה, שהחליט לבדוק את הקשרים בין הפרקליטות ובין התואר המדובר. תוצאות הבדיקה מעלות סימני שאלה על אופי הקשר בין שומרת הסף זילבר לאוניברסיטת תל אביב.

על פי המידע שעמרני מצא, בשנת תשע"ה התקיים שיתוף פעולה חריג מאוד בין משרד המשפטים לאוניברסיטת תל אביב. היועמ"ש דאז יהודה וינשטיין החליט לפרוש חסות רשמית על תואר שני בלימודי משפט ציבורי של אוניברסיטת תל אביב. במודעות פרסומיות של התוכנית התנוסס הלוגו של משרד המשפטים, ונכתב באותיות קידוש לבנה שהתוכנית בשיתוף היועץ המשפטי לממשלה. וינשטיין אף כתב באתר האוניברסיטה מכתב המלצה ולפיו האוניברסיטה הסכימה "להבנות מחדש את תוכנית הלימודים בשיתוף פעולה הדוק עם מערך הייעוץ המשפטי לממשלה".

חשוב להבין כי על פי הערכות, שוויה של חסות שכזו הוא מאות אלפי שקלים, זאת מכיוון שמדובר בתוכנית הפונה בעיקר למי שמתכוונים לעבוד במגזר הציבורי, שבשבילם חסות כזו היא גורם משמעותי בבחירת המקום שבו ילמדו לתואר השני. שכר הלימוד לתוכנית גבוה במיוחד, ובשנת הלימודים הנוכחית עומד על 72,000 שקלים, מלבד הוצאות אש"ל גבוהות של 5,000 דולרים לסמסטר בשיקגו. לכן כל סטודנט שיחליט ללמוד בתוכנית בעקבות הפרסום, יכניס לאוניברסיטה סכום משמעותי.

מסמכים פנימיים של משרד המשפטים חושפים שהגורם במשרד המשפטים שעמד בקשר עם האוניברסיטה ופעל לאשר את שיתוף הפעולה, היה לא אחרת מאשר המשנה ליועמ"ש דינה זילבר. כדי שיתקבל האישור לשיתוף הפעולה בין המשרד ובין האוניברסיטה, זילבר שלחה לוועדת החסויות של משרד המשפטים מכתב נלהב ובו היא מסבירה עד כמה מדובר בתוכנית ייחודית וחשובה לעובדי המדינה. בסוף מכתבה זילבר דוחקת בוועדה לאשר את שיתוף הפעולה באופן מהיר עקב לוח הזמנים הקצר של האוניברסיטה. ועדת החסויות המשרדית אישרה את הבקשה, ושיתוף הפעולה יצא לדרך. לאחר שזכה לביקורת ציבורית, בין השאר בכתבה ב'הארץ', בוטל ההסדר כבר אחרי שנה, בלי כל הסבר של הצדדים.

מה שדינה זילבר לא ציינה בפני ועדת החסויות הוא שהתוכנית שעליה היא ממליצה זכתה לביקורת קשה של משרד מבקר המדינה בשנת 2012. המבקר הצביע על ליקויים וחריגה מן המינהל התקין באוניברסיטת תל אביב שהפעילה תוכניות לימודים חוץ-תקציביות, ובתוכן התואר במשפט ציבורי דנן. כך למשל מציין המבקר כי שיעור התלמידים שלא עמדו בתנאי הקבלה הרגילים מסך התלמידים בתוכנית זו היה כ‑20 אחוזים - שיעור כפול מהשיעור שקבעה כאמור הוועדה לתואר שני של האוניברסיטה. עוד קבע המבקר כי האוניברסיטה לא ביקשה לתוכנית זו את אישור המועצה להשכלה גבוהה, שמהווה רגולטור לאשר מתן תארים אקדמיים. שאלנו את משרד המשפטים מדוע זילבר לא הביאה בפני ועדת החסויות את המידע הנ"ל, אך לא קיבלנו תשובה.

פרט לכך, בפנייתה לוועדת החסויות המשרדית כתבה זילבר כי האוניברסיטה הביעה נכונות להתאים את תוכנית הלימודים לצורכי המשפטן בשירות הציבורי, אולם למעשה לא ניכר הבדל משמעותי בתוכנית בעקבות שיתוף הפעולה.

יש לציין כי טרם ההחלטה על שיתוף הפעולה בין משרד המשפטים ובין האוניברסיטה, עו"ד זילבר לא פנתה למל"ג, ובכך לכאורה עקפה את סמכותו של הרגולטור. נתון נוסף שמעורר תמיהה הוא העובדה שלפני שהחליט משרד המשפטים לשתף פעולה עם אוניברסיטת תל אביב, לא נשלחה הצעה דומה לאוניברסיטאות ומכללות אחרות, במה שנראה כמו הפליה לטובה של אוניברסיטת תל אביב. כאמור, השנה החלה זילבר להרצות באוניברסיטה, ועל אף פנייתנו סירבה לומר מתי התקבלה ההצעה להרצות בתוכנית.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה סבורים כי התנהלותה של זילבר בעייתית מאוד מבחינה ציבורית. מנכ"ל התנועה יהודה עמרני אומר לעיתון 'בשבע' כי "מדובר במשנה ליועמ"ש האחראית על תחום מניעת ניגודי העניינים ונותנת הוראות בנושא לכל שרי הממשלה ועובדי השירות הציבורי, ונראה כי בנושא זה זילבר זנחה את כל הכללים שהיא מחילה על אחרים ופעלה בצורה הנוגדת את אמות המידה המקובלות שהיא מחילה על כלל השירות הציבורי ואף על נבחרי הציבור.

דרך פעולה כזו מובילה לחוסר אמון במוסד היועץ המשפטי לממשלה". עוד אומרים בתנועה כי התנהלות כזו מתאפשרת משום שאין כל גורם שמפקח ומבקר את פעולות היועצים המשפטיים הבכירים שהם הפוסקים האחרונים בעניינים רבים. "כפי שקראנו בעבר, יש למהר ולהקים יחידה מיוחדת שתפקידה יהיה לפקח על ניגודי העניינים של בכירי מערך הייעוץ המשפטי לממשלה שכיום מפקחים על עצמם, עובדה שהוכיחה לא פעם כי היא מתכון לכשלים ופגמים מהסוג הזה", אומר עמרני.

בנוסף לכך, ארגון לביא הפועל למען ניהול תקין מצא כי בתוכנית בתשע"ה, כאשר התקיים שיתוף פעולה רשמי בין משרד המשפטים לבין האוניברסיטה, בין המרצים נמנה פרופ' יששכר רוזן-צבי, שחתם במהלך מבצע 'צוק איתן' על עצומת גינוי נגד "התוקפנות הישראלית". מרצה נוסף בתוכנית היה פרופ' גיא מונדלק, שארגן בשנת 2007 כנס אקדמי באוניברסיטת תל אביב בהשתתפות מחבל משוחרר וגרם לסערה רבה שהובילה להחלטה על ביטול הכנס על ידי רקטור האוניברסיטה. "האם עו"ד זילבר לא ראתה טעם לפגם חריף שמרצים אקטיביסטיים בעלי תפיסות שמאל קיצוני מקבלים גושפנקה על ידי משרד המשפטים הישראלי?" תמה יוסי בן-ברוך, מנכ"ל ארגון לביא.

תגובת משרד המשפטים:

"כל הנוגע לקשר עם תוכנית תל אביב-נורת'ווסטרן המדובר במתן חסות של משרד המשפטים. הקשר עם אוניברסיטת תל אביב באשר לחסות האמורה נוצר לבקשת היועץ המשפטי לממשלה דאז. הגורם שאישר את החסות הוא ועדת החסויות המשרדית במשרד המשפטים, זאת מכוח הסמכות הכללית למשרד המשפטים ולאורגניו לקיים שיתופי פעולה מגוונים, אשר יש להם יסוד להניח כי יקדמו ויבטיחו את האינטרס הציבורי בכללותו ואת האינטרסים של המערכת בראשה הם עומדים, ולאחר בחינת בקשת החסות בהתאם להנחיית היועץ ואישור על ידי ועדת החסויות המשרדית.

"המדובר בחסות שהתקיימה משך כשנה בלבד, ושהסתיימה זה מכבר, לפני כשנתיים. החסות, שמלכתחילה הוגבלה לשנת פיילוט אחת, הסתיימה מאליה ולא חודשה בתום תקופת הפיילוט שאישרה ועדת החסויות המשרדית.

"הניסיון למקד את הזרקור על פעילותה של המשנה ליועץ, גב' זילבר, שפעלה כאמור מטעמו של היועמ"ש דאז ובשיתוף עם גורמי המשרד הרלוונטיים – כפי שאף עולה מפורשות מהבקשה שהוגשה לוועדת החסויות ומסמכים נוספים – ואף לקשור את הדברים לכך שתלמד שם קורס בודד בשנת הלימודים האקדמית הקרובה, הוא ניסיון נלוז, מופרך ומשולל כל יסוד.

"הדיקאן ומנהל תוכנית תל אביב-נורת'ווסטרן שהיו בתפקיד בעת אישור החסות התחלפו זה מכבר, וההצעה לגב' זילבר ללמד הגיעה בכלל מבעלי התפקידים החדשים שלא עסקו בעניין. למותר לציין כי גב' זילבר פנתה וקיבלה את כל האישורים הנדרשים לצורך הוראה בתוכנית במהלך השנה האקדמית הנוכחית שהחלה השבוע, ואף פנתה לצורך תיקון הסדר ניגוד העניינים, ככל שהדבר יידרש. יצוין, כי בניגוד לנטען בפנייתכם, גב' זילבר אמורה ללמד בסמסטר ב' של שנת הלימודים ולא בסמסטר הנוכחי, ובכל מקרה מדובר בחלוף שלוש שנים וחצי מאז אושרה הבקשה בוועדת החסויות.

"לא למותר לציין כי גב' זילבר משמשת שנים ארוכות בתפקידים מרכזיים במשרד המשפטים, תחילה כפרקליטה בכירה במחלקת הבג"צים וכיום כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה. היא חיברה שני ספרים בתחום והיא אוחזת בידע אקדמי ומקצועי עשיר. על כן, אין להתפלא על הצעות שמקבלת גב' זילבר להרצות".

מאוניברסיטת תל אביב לא נמסרה תגובה עד לסגירת הגיליון.