ריצ'ארד ספנסר
ריצ'ארד ספנסרצילום: רויטרס

ארגון "הוועד היהודי-אמריקאי" קרא לשלטונות פולין לאסור את כניסתו של מנהיג הימין הקיצוני ריצ'ארד ספנסר למצעד הימין הקיצוני ביום העצמאות הפולני.

ספנסר, הנחשב למנהיג האידאולוגי וממובילי תנועות הימין הקיצוני בארה"ב, הוזמן על ידי ארגוני ימין קיצוני בפולין לקחת חלק במצעד וכנס של אנשי הימין הקיצוני שאמור להתקיים ב-10 בנובמבר, יום אחד לפני יום העצמאות הפולני המצוין ב-11 בנובמבר, במרכז וורשה.

בתגובה להזמנה פירסם "הוועד היהודי-אמריקאי" הודעה בה קרא לראשי השלטון בוורשה לאסור את כניסתו של ספנסר לפולין, על מנת למנוע ממנו לשאת דברי הסתה כנגד קבוצות מיעוטים ובהם יהודים ושחורים.

"השקפותיו של ספנסר פוגעות לא רק בקהילה היהודית או בקבוצות מיעוט אחרות. השנאה שספנסר וחסידיו מפיצים מהווים איום לכל מי שקרוב לערכים של זכויות אדם ודמוקרטיה. אנו קוראים למארגנים להסיר את שמו מרשימת המשתתפים בכנס המתוכנן, ואנו קוראים לרשויות לתמוך בבקשה הזו", אמרה אגניישקה מרקייביץ', מנהלת הסניף של "הוועד היהודי-אמריקאי" בוורשה.

בשנת 2014 נעצר ספנסר על ידי משטרת הונגריה לאחר שסייע בארגון כנס של הימין הקיצוני שם. הוא שוחרר אחרי מספר ימים אך גורש מהונגריה בהוראת הרשויות המקומיות.

הכנס של אנשי הימין הקיצוני בפולין אמור להתקיים תחת הכותרת "אירופה של העתיד". בימים האחרונים העלו מארגני הכנס הודעה על קיום הכנס לדף הפייסבוק שלהם עם הסיסמא "הכל שונה, הכל לבן".

בעקבות החשש מתקריות אלימות או נסיון של המשטרה למנוע את קיומו של הכנס, נשמר המקום בוא הוא ייערך בסודיות. בשנים שעברו אירעו מספר תקריות אלימות בין אנשי הימין הקיצוני בפולין שצעדו במרכז וורשה במהלך יום העצמאות הפולני, לבין מפגיני נגד.