עליזה לביא
עליזה לביאצילום: מאיר בולקה

ביום ראשון הקרוב תעלה בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק חדשה של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) וח''כים אחרים, המבקשת להכיר בהוצאות ביטוח בריאות של עצמאים לצורכי מס.

חוק דמי מחלה מקנה לעובדים זכאות לדמי מחלה ממעסיקיהם בעבור הימים שבהם נעדרו מעבודתם עקב מחלתם. לעומתם, עצמאים שנאלצים להיעדר מעבודה עקב מחלה, אינם מקבלים פיצוי על אובדן הכנסתם עקב היעדרות מעבודה.

מצב זה יוצר קושי משמעותי עבור אלפי עצמאים החשופים להפסדים גדולים בגין הפסד ימי עבודה. הדבר מצטרף לשורה ארוכה של זכויות סוציאליות שנגרעות מעצמאים בישראל, בשונה מציבור השכירים.

לפיכך, מוצע לקבוע לעצמאים מנגנון פיצוי במקרה של מחלה. נוכח הקשיים שעלו לאורך השנים בניסיונות להסדיר את מנגנון הפיצוי באמצעות הביטוח הלאומי, הצעת החוק שהניחה ח"כ לביא וגובשה בשיתוף עם פורום עצמאים ועסקים קטנים, מציעה לראשונה מנגנון ייחודי שיתחשב בהוצאתם של עצמאים על ביטוח בריאות.

על פי ההצעה, הוצאות שהוציא העצמאי עבור ביטוח בריאות פרטי, (עד סכום שלא יעלה על 4% מהכנסתו הקובעת) יוכרו לצרכי מס בכפוף לתקרה של 260,000 שקלים חדשים בשנה, בדומה לתקרת ההפקדה לקרן השתלמות לעצמאים.

''במשך שנים המדינה מפקירה את העצמאים ומקשה עוד על הישרדותם של עסקים קטנים ובינוניים עם חקיקה מפלה ובירוקרטיה חונקת", אמרה ח"כ לביא. ''על ידי הכרה בהוצאות הביטוח נעניק לעצמאים הטבה בשווי מאות עד אלפי ש"ח בשנה, שתהווה תחליף לדמי מחלה ותתן להם קצת אוויר לנשימה.

''למעלה מ-40,000 עסקים קטנים ובינוניים נסגרים מדי שנה, והיעדר הזכויות הסוציאליות זו עוד אחת מהסיבות שמקשות מאוד על שרידותו של עסק. שנים רק מדברים על כך שעצמאים הם מנוע צמיחה מרכזי - וכשזה מגיע למדיניות רק מקשים את חייהם. זוהי רק הצעה אחת מתוך שורה של צעדים שבכוונתנו לקדם יחד לסייע לעצמאים בישראל לטובת המשק כולו", הוסיפה.

רו"ח ולדימיר בליאק, ראש פורום עצמאים ועסקים קטנים שסייע בניסוח ההצעה, אמר כי "אין עוררין על כך שהעדר תשלום ימי מחלה לעצמאים פוגע קשות בזכויות של בעלי העסקים הקטנים. במציאות הזאת כל נסיון להיטיב עם ציבור העצמאים ולהציע פתרונות יצירתיים, על מנת לגשר על הפער הבלתי נסבל בין הזכויות הסוציאליות של השכירים לאלה של העצמאים, הינו מבורך.

''הצעת החוק של ח"כ לביא להכיר בהוצאות ביטוח בריאות לצורכי מס בהחלט מהווה צעד חשוב במאבק הזה. כולי תקווה כי הממשלה וחברי הכנסת יתמכו בהצעה ויצביעו לטובת העסקים הקטנים, ללא שיקולים פוליטיים צרים", הוסיף בליאק.