אוהל יזכור ביד ושם
אוהל יזכור ביד ושםצילום: אלירן אהרון

ג'רמי יששכרוף, שגריר ישראל בגרמניה, העניק אתמול (חמישי) את תואר "חסיד אומות העולם" מטעם מוזיאון "יד ושם" לד"ר נאסר קוטבי, אחד מצאצאיו של ד"ר מוחמד חילמי, לאות הוקרה על מאמציו להציל יהודים בשואה.

זו הפעם הראשונה ש"יד ושם" מעניק את תואר "חסיד אומות העולם" לאדם ערבי.

בטקס שנערך במשרד החוץ הגרמני, סיפר יששכרוף כי ד"ר חילמי, ממוצא מצרי, הגיע בשנת 1922 לגרמניה על מנת ללמוד רפואה בברלין, ולאחר מכן עבד כרופא במכון "רוברט קוך" בגרמניה.

לאחר פריצת מלחמת העולם השנייה הוא הסתיר בביתו ילדה יהודיה בשם אנה בורוס, ואף הצליח למצוא מקום מסתור לסבתה של בורוס וטיפל בהוריה של הצעירה היהודיה. הוא המשיך בפעולתו למרות שנעצר מספר פעמים על ידי הנאצים בחשד כי סייע ליהודים.

אירנה שטיינפלד, מנהלת אגף עיטורי "חסיד אומות העולם" במוזיאון "יד ושם" אמרה כי "למרות שהוא עצמו היה מטרה עבור הנאצים, הלמי ראה את הנרדפים כבני אדם וידע כי זו חובתו לקום ולפעול".

"יד ושם" הכיר כבר בשנת 2013 בד"ר מוחמד חילמי כחסיד אומות העולם, אולם משפחתו סירבה לקבל את הפרס בעקבות הסכסוך היהודי-ערבי.

ההחלטה השתנתה לאחר שהבמאית הישראלית טליה פינקל חיפשה בני משפחה נוספים של חילמי במסגרת סרט תיעודי שהפיקה על פועלו של הרופא הערבי. הסרט "אנה והרופא המצרי" מביא את סיפורם של ד"ר חילמי ואנה בורוס וכיצד סייע הרופא הערבי לצעירה היהודיה להינצל מציפורני הנאצים בשואה.