חלק מהספרייה הגדולה
חלק מהספרייה הגדולהצילום: בית המכירות קסטנבאום

ספריית קרן ולמדונה היא האוסף הפרטי הכי נחשב של ספרים מודפסים עבריים. באוסף ישנם מעל 13,000 ספרים ועבודות מכל רחבי העולם: מהטקסטים העבריים המוקדמים ביותר עד לכרכים נדירים מאוחרים יותר.

הספרייה כולה הוצגה בפומבי, בפברואר 2009, בניו יורק. היא משכה אליה מעל 10,000 מבקרים. 12 ממטמוני הספרייה נמכרו במכירה פומבית בדצמבר 2015. אחד מהפריטים המיוחדים ביותר, הש״ס המהולל של בומברג, נמכר בסכום של 9.3 מיליון דולר.

בינואר 2017 נקנה האוסף על ידי הספרייה הלאומית של ישראל, ויפורסם בבניין החדש שלה בירושלים בשנים הקרובות.

200 פריטים שהוצאו מהספרייה יימכרו ב-9 בנובמבר במכירה פומבית בבית המכירות Kestenbaum & Company שבניו יורק.

בין הספרים שיימכרו: איגרת אורחות עולם שחיבר אברהם פריצול בויניציאה בשנים 1586-87. הנושא של הספר הוא גיאוגרפיה, והכותב מדבר על מיקומו של גן עדן ונהר הסמבטיון ועל מסעות להודו. יש בו את התיאור הראשון בעברית של אמריקה. הכותב מתאר את היבשת ואת יושביה, האינדיאנים.

צילום: בית המכירות קסטנבאום
צילום: בית המכירות קסטנבאום

כמו כן, יימכר ספר תהילים עם פירוש הרד״ק, מנאפולי, שיצא בשנת 1487 וכך גם ספר מרתק נוסף: ספר מעיין גנים- ספר אלים, ספר חתום (שני כותרות בכרך אחד), מאת יוסף שלמה רופא (יש״ר) Joseph Solomon Delmedigo, שנכתב באמסטרדם בשנים 1628-29.

זהו אחד מספרי המדע הכי מפוארים בתולדות ספרי העברית על גיאומטריה, אלגברה, כימיה, אסטרונומיה, רפואה ופיסיקה.

בנוסף תימכר תורת העולה של הרמ״א מהשנים 1569-1570, פראג. בספר ישנו את הידע העצום שלו בפילוסופיה הרציונליסטית, ובו הרמ״א מסביר את כל עבודת בית המקדש. כולל הדף האחרון הנדיר.

לצד אלו יימכרו גם הגדות וסידורים עתיקים, שיצאו לראשונה: הגדה- חוקת הפסח, סלוניקי 1569, מהדורה ראשונה עם הדרכות בלדינו. היה שייך לשלמה זלמן שוקן עם פירושים מר׳ משה פיזנטי (הרמ״פ) ור׳ שלום ברוך (הרש״ב).

סידור התפילה המודפס הראשון- סידור תפילה לכל השנה ׳מחזור סונצינו׳, לפי מנהג רומא. שני כרכים. הסידור יצא בסונצינו בשנים 1485-86. בנוסף יימכר מחזור כפי מנהג רומא, מודפס כולו על נייר כחול. הודפס במנטובה 1557-60. היה שייך לשלמה זלמן שוקן.

צילום: בית המכירות קסטנבאום
צילום: בית המכירות קסטנבאום