היוזמת. נורית קורן
היוזמת. נורית קורןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק פתיחת קבר של קטין יהודי יוצא תימן, המזרח או הבלקן לשם זיהוי ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה (הוראת שעה), התשע"ח-2017.

את ההצעה יזמו חברת הכנסת נורית קורן ושורת חברי כנסת נוספים, ובמסגרתה מוצע לקבוע הסדר שבמסגרתו יוכלו בני משפחה של קטינים יוצאי תימן, המזרח או הבלקן, שנעלמו בין השנים 1948 ל-1970 לפנות לבית משפט על מנת שיורה בצו על פתיחת קבר והוצאת הגופה לשם זיהויה ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה. עוד מוצע לקבוע כי החוק יעמוד בתוקפו שנתיים מיום תחילתו.

בדברי ההסבר נכתב: "התברר כי וועדות החקירה שחקרו בעבר את הפרשה הגיעו למסקנה כי מרבית הילדים הנעלמים נפטרו. אולם, בחלק מהמקרים אכן הצביעו למשפחה על מקום קבורה של קרובתם משפחתם, אם כי פעמים רבות המשפחה לא נכחה בהלוויה ונשאלת השאלה כיצד המשפחה יכולה להיות בטוחה שאכן בן משפחתם קבור במקום".

עוד נכתב בדברי ההסבר, "בשל כך, ועל מנת לסייע לבצע הליך של איתור קברים ולאמת את מקומות הקבורה של הנעלמים באמצעות זיהוי גנטי, מוצע לקבוע כי בקשה לפתיחת קבר, הוצאת גופה מקברה ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה, תוגש לבית המשפט לענייני משפחה על ידי קרובו של מנוח ויצורפו לה מסמכים התומכים בקיומו של ספק בדבר זהותה של הגופה הקבורה בקבר שלגביו הוגשה הבקשה".

ח"כ קורן בירכה על ההחלטה, "למרות שרבים סברו שההצעה הזו אינה ריאלית, אנחנו ניצבים מול משפחות הפרשה ונותנים להם תקווה לגלות סוף סוף את האמת. מטרת החוק היא להביא נחת למשפחות שרובן כלל לא ידעו שקיימת חלקת קבר. זכותם לדעת האם יקיריהן קבורים במקום שצויין והאם הם יוכלו להקים מצבה ולהגיד קדיש, או שלחילופין עליהם להמשיך בחיפושים."

13 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תחזור לוועדה המיוחדת לפרשת חטיפת ילדי תימן.