הימלר, משמאל, עם היטלר
הימלר, משמאל, עם היטלרצילום: רויטרס

זה נחשב כעובדה היסטורית שהצורר הגרמני אדולף היטלר התאבד בבונקר שלו בגרמניה בתאריך 30 באפריל 1945, כאשר היה ברור לו כי המערכה הוכרעה וגרמניה הנאצית נכנעה לבנות הברית.

אולם מסמכים חדשים שנחשפו בימים האחרונים מצביעים על כך שסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב, CIA, חקרה לאחר מלחמת העולם השנייה את האפשרות כי היטלר למעשה נמלט מגרמניה והצליח להסתתר בקולומביה במשך שנים ארוכות.

בעקבות חשיפת מסמכי רצח קנדי בשבוע שעבר, נחשפו גם מספר מסמכים שהצביעו על החקירה שניהל ה CIA בעקבות מידע שהתקבל על גורלו של היטלר, והצביע על האפשרות כי הצורר הנאצי הצליח להימלט ולהישאר בחיים.

המסמך הראשון, מתאריך 3 באוקטובר 1955, נכתב על ידי סוכן CIA תחת שם הקוד " CIMELODY-3" שכתב במסמך כי "אחד מפקודיי לשעבר, המתגורר כיום בונצואלה, העביר לי מידע שקיבל בעצמו מקצין אס.אס לשעבר בשם פיליפ סיטרואן, ולפיו היטלר עדיין בחיים, ולא יוכל להישפט על פשעי מלחמה מאחר וחלפו עשר שנים מאז סיומה של מלחמת העולם השנייה".

על פי המסמך העיד אותו קצין אס.אס לשעבר בשם פיליפ סיטרואן כי "הוא שוחח עם היטלר בערך פעם בחודש, במהלך מסע עסקים ארוך בקולומביה" כאשר לטענתו הצורר הגרמני הצליח להימלט לקולומביה לאחר המלחמה. סיטרואן גם סיפק לחברו, סוכן ה CIA לשעבר, תמונה שלו מקולומביה עם אדם אותו זיהה כהיטלר, כאשר על גב התמונה מופיע כיתוב "אדולף סקריטלמאיור, טונחה, קולומביה, 1954". התמונה צורפה לתיק המסמכים שהביא את ראשי ה CIA להורות על פתיחת חקירה בנושא.

מסמך נוסף מתאריך 17 באוקטובר 1955 מצטט שוב את טענותיו של פיליפ סיטרואן כי פגש את היטלר בקולומביה "העמוסה בנאצים לשעבר" כפי שנכתב במסמך. "על פי סיטרואן, הגרמנים שהתיישבו בטונחה הולכים אחרי אותו אדולף היטלר לכאורה כמו עובדי אלילים, פונים אליו בתואר "פיהרר" ומצדיעים לו את ההצדעה הנאצית" צויין במסמך. סיטרואן סיפר לאחר מכן לסוכן ה CIA כי בחודש ינואר 1955 עבר היטלר להתגורר בארגנטינה, על פי דבריו.

למרות החלטת ראשי ה CIA לפתוח בחקירה סביב השמועות כי היטלר נותר בחיים והצליח להימלט, בכירי ארגון הביון האמריקאי הטילו ספק באמינות הדיווחים. במסמך מתאריך 4 בנובמבר 1955, כתבו ראשי ה CIA כי "ישנה תחושה כי נעשים מאמצים עצומים לאשר את השמועות, אולם עם אפשרות נמוכה למציאת גילוי קונקרטי. לכן, אנו מציעים כי הנושא הזה ירד מסדר היום".

אבל בסטי, היסטוריון עיתונאי ארגנטינאי שכתב את הספר "היטלר בגלות" בו עקב אחרי תנועותיו לכאורה של היטלר לאחר מלחמת העולם השנייה בדרום אמריקה, טוען כי יש אמת בשמועות שהיטלר הצליח להימלט.

"יש ברשותי מסמך שנכתב על ידי ה CIA שאומר כי היטלר היה בקולומביה. אני מחזיק גם בתמונה של ה CIA בה נראה היטלר בעיר טונחה שם הוא נפגש עם נאצי אחר בשם פיליפ סיטרואן בשנת 1954. היה הסכם עם ארה"ב כי היטלר יימלט וכי אסור שהוא יפול לידיה של ברית המועצות" אמר בסטי. לטענתו היטלר הצליח להימלט מהבונקר שלו דרך מנהרה תת קרקעית שהובילה אותו אל שדה התעופה הסמוך, משם המריא לספרד. לאחר מכן, לטענת בסטי, המשיך היטלר לאיים הקנריים שם המתינה לו סירה שהובילה אותו לארגנטינה. "היטלר מת בארגנטינה בתאריך 3 בפברואר 1971", טוען בסטי.

גם בשנת 2009 התעוררה מחלוקת נוספת סביב מותו של היטלר, לאחר שחוקרים מאוניברסיטת קונטיקט בארה"ב ערכו בדיקת דנ"א על עצם, שעל פי ממשלת רוסיה היתה חלק מגולגלתו של היטלר. "מצאנו כי העצם הייתה בכלל שייכת לאישה בגילאי 20 עד 40 במותה" אמר ניק בלנטוני, חוקר מאוניברסיטת קונטיקט שלקח חלק בבדיקה.