עו"ד יצחק בם
עו"ד יצחק בםצילום: ויקטור אולחובסקי

הרב אליצור סגל, אשר כתב מאמר חריף נגד הרב הצבאי הראשי לשעבר, הרב ישראל וייס, בתקופה שקדמה לישום תוכנית ההתנתקות, זוכה פה אחד בבית המשפט העליון בהרכב מורחב של תשעה שופטים, מעבירת "העלבת עובד ציבור".

במאמר שפורסם תחת הכותרת "רבצ"ר מטעם" ערב תכנית ההתנתקות פרס הרב סגל שורה של טענות כלפי הרב וייס, אותן סיכם בפסקה אחת בוטה במיוחד.

"נסכם אם כן את קווי דמותו של הרב הצבאי הראשי: מסייע לרצח - איסור סקילה, מסייע לגילוי עריות - איסור ייהרג ובל יעבור, מסייע לחילול שבת - איסור סקילה, מסייע לביטול מצוות יישוב הארץ השקולה ככל התורה כולה. די בזה ואין צורך להשלים את דמותו", נאמר במאמר.

הרב סגל טען, באמצעות סנגורו עו"ד יצחק בם, כי מאמר פובליציסטי שכולל הבעת עמדות, חריף ככל שיהיה, לא יכול להיחשב לעבירה פלילית.

בית משפט השלום בירושלים הרשיע בשנת 2012 את סגל בעבירת העלבת עובד ציבור וגזר עליו חצי שנת מאסר על תנאי, קנס בסך 3,000 ש"ח, ופיצוי לרב וייס בסך 4,000 ש"ח.

סגל ערער לבית המשפט המחוזי, ונדחה, למעט קיצור תקופת המאסר על תנאי ל- 30 יום. האגודה לזכויות האזרח הצטרפה לערעור בבית המשפט המחוזי כ"ידידת בית משפט", והזהירה, כי ההרשעה במקרה זה "מהווה עליית מדרגה מדאיגה [...] העלולה לערער את ההגנה על חופש הביטוי הפוליטי במדינת ישראל ואת זכות האזרח לבקר את התנהלותם של אנשי ציבור ללא מורא".

בחוות הדעת שהוגשה לבית המשפט, התריעה עו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח על הפגיעה הקשה בחופש הביטוי, הכרוכה בשימוש בעבירת "העלבת עובד ציבור" נגד אנשים, הכותבים מאמרי דעה ביקורתיים.

עו"ד בם, שייצג את אליצור סגל ב-11 השנים האחרונות, מסר בתגובה לזיכוי בעליון, "זהו יום גדול לחופש הביטוי. ההגנה היתירה שניסתה הפרקליטות לתת למבצעי תכנית ההתנתקות קרסה. בית המשפט העליון קבע את המובן מאליו במשטר דמוקרטי - ביקורת פוליטית, קשה וחריפה ככל שתהיה, אינה עבירה גם אם היא מופנית נגד מבצעי תכנית ההתנתקות. חבל רק שלקח למערכת המשפט 11 שנים לומר זאת".