כוחות ביטחון בלב פריז
כוחות ביטחון בלב פריזצילום: Gonzalo Fuentes, רויטרס

שנתיים אחרי מתקפת הטרור הקשה על פריז בירת צרפת, בה נהרגו 130 בני אדם במספר זירות שונות, הגיע מצב החירום לסיומו.

ביטול מצב החירום מתאפשר הודות לחקיקת חוק מיוחד למלחמה בטרור, המאפשר למשרד הפנים ולמשטרה לפעול בחופשיות גדולה יותר נגד חשודים בטרור, או לבצע פעולות שנועדו להגברת הבטחון, גם מבלי שיזדקקו לאישור שופט.

עד כה צעדים אלו היו אסורים בחוק הרגיל, והוכנסו לתקנות מיוחדות לשעת חירום, מה שאילץ את הצרפתים להאריך שוב ושוב את תוקפו של מצב החירום.

משטרת צרפת מסרה אתמול כי אנשיה הצליחו למנוע בשנתיים האחרונות כ־30 פיגועי טרור הודות למצב החירום שאפשר להם להאזין, לחקור ולפעול כנגד חשודים גם ללא הצגת ראיות מרשיעות התומכות בחשד שהסתמך לא פעם על מידע מודיעיני שאינו קביל בבית המשפט.

החוק החדש נגד טרור מתיר למשטרה לבצע האזנות סתר אלקטרוניות לחשודים בטרור, לפשוט על מסגדים ואף להורות על סגירתם אם יש למשטרה סיבה לחשוב שמטיפים בהם לשנאה ולטרור, להגביל תנועה ברחובות ובמתחמים מסוימים, להקים מחסומי דרכים ללא אישור שופט כפי שנדרש עד כה ועוד.

החוק גרר ביקורת של מספר ארגוני זכויות אדם שטענו כי מדובר בהפרת זכויותיהם של המוסלמים, ובהפיכתם לאזרחים מסוג ב', להם תוכל המשטרה להאזין ועל בתיהם היא תוכל לפשוט בקלות יתירה לעומת אזרחים שאינם מוסלמים.

"צרפת התמכרה כל כך חזק למצב החירום, עד שהיא מעבירה חלקים משמעותיים מהתקנות לשעת חירום, אל תוך החוק הרגיל", נכתב בהודעה של ארגון זכויות האדם הבינלאומי 'יומן רייטס וואטש'. ארגון זכויות אדם מקומי בצרפת קבל על כך שהחוק פוגע קשות במוסלמים, ולמעשה מתיר את דמם.

גם בזירה הפוליטית היו לחוק מתנגדים. מהצד הימני של המפה הפוליטית טענו מחוקקים כי מדובר בחוק פשרני למדי, שאינו הולך מספיק רחוק ואינו מתקן את כל הטעון תיקון. מהצד השמאלי טענו חבריהם בבית המחוקקים כי מדובר בחוק דרקוני שמפר זכויות אדם, ומנוגד לערכיה הדמוקרטיים של צרפת.

עם זאת, סקרי דעת קהל שנערכו בחודש האחרון מלמדים על כך שכ־80 אחוזים מאזרחי צרפת מרוצים מהחוק ותומכים בו. העברת החוק נחשבת להישג של הנשיא החדש עמנואל מקרון, לאחר שהתמודד באחרונה עם מספר כשלונות, בהם גם משבר מול הנהגת הצבא לאחר שהחליט לקצץ משמעותית בתקציב הביטחון.