ראשי מועצת יש"ע בפגישתה עם רה"מ
ראשי מועצת יש"ע בפגישתה עם רה"מצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

1. מזה זמן מה, מאז שנודע לאנשי המועצה שנשבר לאבי רואה מהג'וב ההתנדבותי הזה מהצד, דובר נכבדות בראש מועצת אפרת, עודד רביבי, לתפקיד היו"ר.

היתרונות: רביבי שועל פוליטי שמקושר במקומות הנכונים, כולל סביבתו של נתניהו, ובנוסף האנגלית שלו מעולה והוא מסוגל לייצג את יו''ש לא רק בישראל אלא גם בעולם. החיסרון: לרביבי תדמית של אדם שנכון לפשרות מדיניות, תדמית שהוא לא ממש מתנער ממנה, והיא לצנינים בעיני חלק מאנשי הגרעין הקשה של יו''ש.

2. יגאל להב הוא איש יקר, ראש מועצת קרני שומרון בארבע השנים האחרונות, אבל לא ממש מוכר מחוץ לקרני שומרון. יתכן שבגלל אמביציות פוליטיות עתידיות ויתכן שבגלל רוח אלטרואיסטית גמורה ומחשבה שהוא יכול להוביל את המועצה למקומות טובים, הוא זיהה את הסדק הפוטנציאלי במועמדות של רביבי (שבשלב זה, חשוב להדגיש, היתה עניין תיאורטי, לא משהו שסוכם רשמית).

להב החליט להתמודד, ותוך זמן מה התברר שהוא צדק, ויש לו סיכוי ריאלי להביס את רביבי אם תתקיים הצבעה פתוחה בקרב ראשי המועצות. נקודה חשובה להמשך: בקרני שומרון גרים דתיים וחילונים, להב איננו דתי.

3. מה זה "אם"? מתברר שאין כללים איך בוחרים יו''ר למועצת יש"ע, אבל הרעיון הוא בגדול שקודם מגיעים להסכמה (בהליך שמכונה "ועדת איתור") ואז מצביעים על מועמד מוסכם. כך זה היה עד היום. הרעיון של בחירות פתוחות הוא לא בדיוק ההעדפה הראשונה של החבורה הזו.

4. בשלב זה, כשהתברר שזו ההתמודדות המסתמנת, גורמים שונים במחנה האידיאולוגי של ההתיישבות ביו''ש מרטו את שערות ראשם בתחושה שמועצת יש"ע הולכת למקום חסר כיוון ולא טוב. בניסיון לפתור את המשבר נעשה ניסיון לפנות למועמדים מבחוץ וכך עלה שמו של אפי איתם. הבעיה: איתם לא הסכים להיענות לחלק מדרישות אנשי המועצה ולכן שמו ירד מהפרק. בשלב זה נעשו עוד כל מיני נסיונות לפתור את סוגיית היו''ר אך גם הם לא צלחו.

5. שמו של ראש מועצת קדומים חננאל דורני כמועמד מועדף עלה אצל אנשי הגרעין האידיאולוגי כבר לפני שבועות רבים. הוא איש התיישבות ותיק, ראש מועצה מנוסה ומזוהה מאוד עם הגרעין האידיאולוגי של ההתיישבות. הכל נראה מתאים חוץ מבעיה קטנה, הוא באמת ובתמים לא רצה.

הוא לא היה בעניין וכל נסיונות השכנוע, מצד ראשי רשויות, אנשי התיישבות, פעילים מרכזיים וכו' לא הועילו. רביבי, אגב, כאשר הבין שאין לו סיכוי ירד מהעניין, וגרסתו, שיש להדגיש שפורמלית היא מדויקת, היא "מעולם לא הייתי מועמד".

6. מה קרה בלילה האחרון? האמת היא שאני לא יודע עד הסוף. מה שאני כן יודע הוא שבעקבות לחץ מאוד כבד של גורם בעל השפעה רבה בהתיישבות, דורני נעתר וממש בדקה האחרונה הודיע שהוא מועמד.

מרגע שהוא הודיע את זה ללהב לא היה שום סיכוי, מה שגרר פרישה בטריקת דלת והטחת האשמות קשות. התחושה של להב, שאי אפשר לבטל אותה בלא כלום היא שדפקו אותו כי הוא חילוני. מרגע שהוא הודיע על פרישה המינוי של דורני כבר היה עניין פורמלי שבאמת קרה מהר מאוד.

7. קרני שומרון לא מועצה מאוד חשובה ולהב לא בדיוק האדם הכי משפיע ביו''ש, ועדיין, הפרישה שלו היא כאב ראש לא קטן למועצה ולדורני. מועצת יש''ע אוכלת הרבה קש מהאופוזיציה של יוסי דגן ואבי נעים שמובילים קו עצמאי. התרחבות של האופוזיציה הזו תקשה עליהם עוד יותר.