חותמים על החוק
חותמים על החוקצילום: רועי חדי

ועדת השרים לחקיקה צפויה לאשר מחר (ראשון) את הצעת החוק לביטול ההתנתקות מצפון השומרון שיזמו יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן.

החוק מקודם יחד עם ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן, ומטרתו היא לאפשר חופש תנועה ליהודים באזורים אלו.

לאחר סיום המשבר בין סיעות הבית היהודי והליכוד, שבעקבותיו נדחתה גם ההצבעה בוועדת שרים לענייני חקיקה, יעלה החוק מחר להצבעה בוועדת השרים.

שרת המשפטים איילת שקד כבר אמרה כי בכוונתה להעביר את החוק בוועדה וגם ח"כ ביטן הודיע לפני מספר שבועות כי ראש הממשלה נותן אור ירוק לקידומו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי מטרת תכנית ההתנתקות היתה ''להוביל למציאות ביטחונית מדינית כלכלית ודמוגרפית טובה יותר. אולם כיום ברור לכל שההתנתקות לא רק נכשלה בהשגת תכלית זו, אלא גרמה לנזקים אדירים למדינת ישאל בדיוק בתחומים אלה. על אף גירוש התושבים מצפון השומרון, לא חל בשטח כל שינוי מבחינת מעמד הקרקע והנוכחות הצבאית בו''.

חוק ההתנתקות, כזכור, מכיל שלושה סעיפים מרכזיים. האחד - ביצוע הגירוש, השני - מתן פיצויים, השלישי - שתקף עד היום, מתייחס לאיסור כניסת יהודים למרחבים שנעקרו.

מאז הגירוש ועד היום לא בוצע שום שינוי במעמד הקרקעות, שהיו ונותרו אדמות מדינה באחריות ביטחונית של הצבא – בדומה לכלל ההתיישבות ביהודה ושומרון. ביטול חוק ההתנתקות יאפשר חופש תנועה של יהודים באזורים אלו, אבל יוזמי הצעת החוק אומרים בבירור שזו איננה המטרה וכי הוא אמצעי ראשוני והכרחי בכדי ליישם את המטרה המרכזית - בניית היישובים מחדש.

יוזמת הצעת החוק, יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה כי ''ההתנתקות מצפון השומרון הייתה איוולת ביטחונית ועוול כלפי התושבים שגורשו מבתיהם. את הטעות הזו אפשר לתקן. בכדי להקים את היישובים מחדש, יש קודם כל לאפשר ליהודים את חופש התנועה במקומות בהם היו הישובים חומש, שא- נור, גנים וכדים.

''אחרי הכל האדמות היו ונותרו בשליטה ישראלית ובאחריות ביטחונית של הצבא ואין טעם להמשיך את המצב שם כפי שהוא", הסבירה מועלם.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר "11 שנים חיכינו, וכל דקה נוספת מיותרת. הגיע הזמן לבטל את חוק ההתנתקות בכל מקום ובוודאי בצפון השומרון, שם מלבד לעקור אנשים מביתם, לשם העקירה, לא הייתה שום תוחלת לעקירה. הישובים מחכים לתושביהם שיחזרו. הכבישים שם, עמודי החשמל, המדרגות המחברות בין הישובים. מן הצד השני, גם האיוולת נשארה, ואותה הגיע הזמן לבטל".

ממטה חומש תחילה וגרעין משפחות חומש שא-נור, נמסר כי ''צפון השומרון בפרט ויהודה ושומרון בכלל הינם חבלי מולדת, ערש ההיווצרות של עם ישראל. אליהו הנביא, אבות האומה ויוסף הצדיק פעלו וחיו ממש כאן. אנו מברכים ומחזקים את ידי חברי הכנסת שולי מועלם ודוד ביטן ואת יו"ר מועצה אזורית שומרון יוסי דגן על קידום החוק ובעזרת ה' נמשיך לפעול ללא לאות להגשמת החלום - לחזור הביתה''.