עצרת הזיכרון בכיכר רבין
עצרת הזיכרון בכיכר רביןצילום: דוברות

עשרות אלפי בני אדם הגיעו הערב (מוצאי שבת) לכיכר רבין בתל אביב, שם נערכת העצרת לזכר ראש הממשלה יצחק רבין שנרצח ב-4 בנובמבר 1995, לפני 22 שנים.

את העצרת ארגנו עמותות השמאל "מפקדים למען ביטחון ישראל" ו"דרכנו" והשנה משתתפים בה גם אנשי ימין כמו שר החקלאות אורי אריאל וח"כ יהודה גליק. העצרת נערכת תחת הסיסמה "זוכרים, אנחנו עם אחד".

על הבמה נאמו ראש המוסד לשעבר שבתי שביט, ראש מועצת אפרת עודד רביבי, יו"ר תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל" אלוף (מיל') אמנון רשף, יו"ר תנועת "דרכנו" אל"מ (מיל') יעקב ריכטר, הסופר ד"ר מיכה גודמן, יו"ר זק"א יהודה משי זהב ועוד.

בין הנאומים הופיעו יהודה פוליקר, אסתר ראדה, שירי מימון, הדג נחש, משה פרץ, חנן בן ארי ואגם בוחבוט.

שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) אמר כי ״העצרת היא אירוע לאומי ואחדות העם חשובה יותר מתמיד. יש פה ניסיון ענק לשנות את השיח תחת הכותרת עם אחד. התקדמות העם היא על ידי למידת ההיסטוריה ויש לשאוף במיוחד 22 שנה לאחר הרצח, למדינה בה יש דיאלוג מכבד.

''הכרתי את רבין באופן אישי. רבין היה ראש הממשלה של כולנו. אמנם היו לציבור הדתי מחלוקות עם יצחק רבין אך אין חולק שרצח הוא מעשה שלא יעשה ועד היום שומרי המצוות צמים בצום גדליה על גדליה בן אחיקם ראש הממשלה שנרצח. גם אם בדמוקרטיה אין הסכמות שיח שכזה חייב להתנהל תוך דיאלוג מכבד. ואני תקווה שבשנה הבאה נראה בעצרת את כל עם ישראל!'', הוסיף אריאל.

קובי ריכטר, יו"ר ''דרכנו'', אמר בעצרת כי "רבין היה רמטכ"ל מלחמת ששת הימים, האיש שהוביל אותנו לניצחון גדול. הוא הבין שבניצחון טמון המפתח להשגת פתרון ארוך טווח לביטחוננו ולעתידנו. שהנצחון הוא לא מטרה בפני עצמה, אלא אמצעי, להשגת שלום אמת.

''אנחנו כאן כדי להתקומם מול הקיצונים, מעיזים להיות מתונים, כדי להגשים חלום משותף ולכבד שונות דעות ומחלוקות. תנו ידיים לעומדים לצידכם. יד ימין שלובה ביד שמאל'', אמר.

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) אמר כי "לפני 22 שנים נרצח ראש ממשלת ישראל ואנחנו כאן כדי לדאוג שזה לא יקרה שוב. אנחנו עם אחד. אין לנו פריבילגיה לאפשר לשונאים לנצח. הרוב המתון רוצה אחדות ושיח ולא פילוג ושנאה".