אסון צור. ארכיון
אסון צור. ארכיוןצילום: HARNIK NATI\GPO

ביום חמישי הבא במלאת 35 שנים לשני אסונות צור יתקיים בהיכל הזכרון בהר הרצל טקס להנצחת חללי שני האסונות במעמד שרים וחברי כנסת.

הטקס נערך ביוזמת בני הדור השני למשפחות החללים וניצולי האסון.

ליאור ביטון, שאביו מוטי ביטון, איש קבע במג"ב, נהרג באסון צור הראשון אומר לערוץ 7 כי הטקס הוא סוג של סגירת מעגל עבור המשפחות, "הבטן שלי מתהפכת, הייתי בזמן האסון בן שש ואחי בן ארבע ובמשך כל השנים שחלפו האסון הזה פשוט נקבר".

ביטון מזכיר, "אסון צור הראשון אירע ב-11 בנובמבר 1982 במהלך מלחמת לבנון הראשונה. בשש בבוקר קרס בניין הממשל בו ישבו כוחות מג"ב וחילות נוספים וקבר תחתיו 76 לוחמים וחיילים, זה היה מבנה בן שבע קומות שקרס בבת אחת.

''באותו יום של האסון לאחר שסיימו לפנות את הפצועים וההרוגים ניקו את השטח והאסון הזה שקע בתהום הנשייה ביחד עם הבוץ הלבנוני. במשך 35 שנה האסון כמעט ולא אוזכר אולי מדי פעם במשפט ולא יותר".

לדבריו היתומים ובני הניצולים שמרו במשך כל השנים את הכאב בבטן, "זה היה האסון הכי גדול שקרה והוא פשוט נשכח וזה מה שכואב לי בתור יתום ואני שואל אנשים והם לא יודעים מה זה אסון צור".

ביטון יחד עם עוד שני בני ניצולים לקחו על עצמם השנה את היוזמה והחלו לארגן טקס אזכרה לשני אסונות צור, "יחד עם אודליה אלבו שוויצר ויעקב שטרן שאביהם ניצל באסון הובלנו את המהלך ופנינו גם למשרד הביטחון שהרים את הכפפה ונתן לנו את היכל הזכרון בהר הרצל לקיום הטקס.

''אנחנו באמת רוצים להודות לכל מי שנענה ולא רוצים לדון עכשיו בהאשמות מדוע זה לא נעשה כל כך הרבה שנים. זה אמנם לא טקס ממלכתי אלא טקס צבאי אבל אנחנו הזמנו שרים וחברי כנסת וגם כאן עברנו מסכת לא פשוטה עם חברי הכנסת. יגיע בין השאר שר התקשורת איוב קרא שהעדה הדרוזית איבדה חללים רבים באסון, הזמנות נשלחו ל-104 המשפחות השכולות מן הסתם חלק מההורים כבר לא חיים איתנו, אבל אנחנו יודעים שיש התרגשות רבה כי זה פותח פצע שלא פתחו אותו שלושים וחמש שנה וזה לא פשוט.

''הייתי אז בן שש היום אני בן ארבעים. נפל לי האסימון כשנולדה לי בת וכשהיא החלה לקרוא לי 'אבא' כי עד אז המילה 'אבא' לא הייתה בלקסיקון שלי".

לביטון אין הסבר מדוע האסון הושתק, "מצד אחד זה שלא דיברו על האסון הזה זה נתן לאנשים יותר שקט אבל פתאום אתה כאילו מקבל סטירה. אני מקווה שכמה שיותר אנשים יגיעו לטקס ביום חמישי הבא בהיכל הזיכרון בהר הרצל כדי לתת כבוד לנופלים וכולנו תקווה שלטקס הזה עוד יהיה המשך".