ח"כ יעקב אשר
ח"כ יעקב אשרPhoto by Noam Revkin Fenton/Flash90

וועדת החוקה של הכנסת התכנסה היום (שני) לדון בהצעה לסדר של ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) בנושא אי יישום בפועל של החוק לייצוג הולם לבני האוכלוסייה החרדית בשרות הציבורי.

בשנה שעברה נחקק חוק לייצוג הולם לבני האוכלוסייה החרדית בשירות הציבורי שתפקידו ליצור העדפה מתקנת בקבלה לעבודה בשירות הציבורי ולמינוי דירקטורים של בני האוכלוסייה החרדית.

אולם מפניות רבות שהגיעו ללשכתו של ח"כ יעקב אשר מתברר כי על אף שהחוק נכנס לתוקף הוא נשאר על הנייר בלבד ולא מיושם בפועל בהיקף הנדרש.

ח"כ אשר, שנדרש לנושא, ביקש לקיים על כך דיון דחוף בו ייבחן יישום החוק בפועל.

יו"ר הישיבה, ח"כ אורי מקלב פתח את הדיון ואמר כי "החקיקה הייתה קשה כי היה צריך להמציא את הגלגל לגבי מיהו חרדי, כך שיוכלו להחיל את החוק של ייצוג הולם והעדפה מתקנת. מה שהפתיע אותנו הוא לא רק שהחוק לא מתקדם כמו שצריך אלא שאף צעדנו אחורנית".

הוא הוסיף, "אנחנו מצפים להחלטת הממשלה שתבוא בחודש הנוכחי ותעשה שינוי ושם המשחק יהיה השינוי בפועל. אנחנו ישבנו בשנה האחרונה לא מעט עם נציבות המדינה. יש תהליכים שכבר פועלים בשטח ואת השאר נראה מיד לאחר החלטת הממשלה".

מקלב חשף בדיון מכתב של מנהלת בכירה בנציבות המדינה הכותבת למשרד האוצר שהיא מודיעה למתמודדת שהנימוק לביטול מועמדותה הוא שהמשרה פורסמה כמיועדת לאוכלוסייה החרדית ומאחר וטרם הופצו הנחיות של הנציבות לנושא - הוחלט לבטל את המכרז.

"בשורה התחתונה נחפש את התוצאה. הבקרה, הפיקוח והסנקציות על אי שילוב יתנו את המענה. המדינה מבקשת פעמים רבות את העלאת הסף והדרישה לתואר מהווה חסם, כשלדוגמא משרה לניהול מחלקת שפ"ע, דורשת תואר באנתרופולוגיה שאינו רלוונטי כלל", הוסיף מקלב.

במהלך הדיון אמר ח"כ אשר כי קל להטיף לחרדים על יציאה לעבודה, אבל כשחרדי רוצה לפרנס את ביתו הוא מגלה שכל חטאו מסתכם בכך שהוא נמנה על בני האוכלוסייה החרדית. "כשחוקקו חוק לשילוב המגזר הערבי, ראינו תוך תקופה קצרה שינוי משמעותי בשטח ומינוי מבני המגזר הערבי למשרות בכירות. כשזה מגיע לחרדים ונפתח החלון וההזדמנות למשרדי הממשלה לתת העדפה לחרדים, אף אחד לא מרים את הכפפה - כי אין רצון כנה לשלב חרדים בשירות הציבורי".

בסיום דבריו אמר ח"כ אשר כי "המשרות במגזר הציבורי הם לא רכוש פרטי של שום מגזר, אנחנו דורשים ולא מבקשים, לקבל נתונים כמה משרות אוישו בבני האוכלוסייה החרדית מאז שהחוק עבר וכמה חרדים מונו כדירקטורים בחברות ממשלתיות".