בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הקרן הקיימת לישראל היא גוף ציוני חשוב שמאחוריו יותר ממאה שנות ציונות ויישוב הארץ.

יש בה גם המון חסרונות ודברים שצריך לתקן, אבל זה לא מצדיק בשום אופן לשפוך את התינוק עם המים. כזו הייתה הצעת החוק שהונחה השבוע על שולחנה של ועדת הכספים של הכנסת. צורך תקציבי, לגיטימי כשלעצמו, הביא את משרד האוצר לקדם הצעת חוק חסרת אחריות, שיש לה השלכות רחבות בהרבה מהפן התקציבי, ושהייתה פוגעת אנושות בקק"ל וביכולתה להמשיך למלא את ייעודה.

הצעת החוק ביקשה להחיל על קק"ל את חוק חובת המכרזים, מה שהיה מונע ממנה את האפשרות להמשיך לפעול למען העם היהודי בלבד. בנוסף לכך ביקשה הצעת החוק להלאים את הרוב הגדול של הכנסותיה של קק"ל מכאן ולהבא, באופן שלא היה מאפשר לה להמשיך להשקיע בפיתוח ההתיישבות והחקלאות. קק"ל משקיעה מאות מיליוני שקלים בשנה בהתיישבות, בחקלאות ובפריפריה, בתחומים שהממשלה לא פועלת בהם, ובכך אסור בשום אופן לפגוע.

גם הליך החקיקה היה פגום עד מאוד. בפרוצדורה בעייתית ביקשה הממשלה להחיות מחדש סעיף שפוצל מחוק ההסדרים הקודם של 2015‑2016, ובכך לבצע מחטף שמדלג על הדיון היסודי המלווה הליכי חקיקה רגילים, ולקפוץ מיד לקריאה השנייה והשלישית. כל זה נעשה בבהילות לא ברורה, משל היו הסורים על הגדרות. ישיבת ממשלה כונסה מהיום למחר, ועוד באותו היום הובאה ההצעה לדיון בוועדת הכספים במטרה להעבירה בתוך שעות ספורות.

בנוסף לכך, קידום הצעת החוק על ידי הממשלה היה הפרה גסה של הסכם שעליו היא חתמה מול קק"ל. במסגרת אותו הסכם העבירה קק"ל לתקציב המדינה 2.2 מיליארד שקלים והממשלה התחייבה בתמורה לא לבקש מקק"ל תקציב נוסף בשנים הקרובות, ולא לקדם את הליכי החקיקה. קק"ל עמדה בחלקה בהסכם והעבירה את מלוא הסכום. קידום הצעת החוק בניגוד להסכם היה פוגע באמון של הציבור ושל צדדים פוטנציאליים להסכם מול הממשלה. מי יחתום על הסכם עם ממשלה שמפרה הסכמים בלי למצמץ?! הפרת ההסכם גם חושפת את המדינה לסיכון משפטי לא מבוטל של תביעת השבה שקק"ל הייתה מגישה נגד הממשלה בגין הפרת ההסכם. החוק הזה יצר חיבור מוזר בין הליכוד ומפלגת כולנו למר"צ והרשימה המשותפת, בקואליציה שאיימה לחסל את קק"ל.

על רקע כל האמור, ובגיבוי מלא של כל חבריי לסיעה, ובראשם השרים בנט, שקד ואריאל, עשיתי ככל יכולתי כדי למנוע את החקיקה חסרת האחריות הזאת. ברוך ה', בסייעתא דשמיא גדולה, הצלחנו להוציא מהחוק את המרכיבים הבעייתיים, להשאיר בו רק את הרכיבים התקציביים, ולגבש מתווה שמשקף אחריות הן לתקציב המדינה והן לתפקידה ההיסטורי של קק"ל. קק"ל תמוסה על הכנסותיה מפעילות עסקית בדומה לגופים מלכ"רים אחרים, ובכך תיווצר למדינה הכנסה קבועה שאפשר לבנות עליה. במקביל, פעילותה של קק"ל למטרות ציבוריות תישאר פטורה ממס ויישארו בידיה די תקציבים להמשך פעילותה הציונית החשובה. יש לקוות שקק"ל תדע לנצל נכון את התקציבים הללו כדי לממש באמצעותם את ייעודה המקורי - גאולת אדמות הארץ ופיתוחן. כדי לתת מענה לצורך התקציבי המיידי של הממשלה, נקבעה בחוק האפשרות של קק"ל להעביר למדינה בשנתיים הקרובות כמיליארד שקלים בכל שנה, בתמורה לפטור ממס עד שנת 2024.

אני שמח על ניצחון השכל הישר, לוקח ברוח טובה את הכעסים וניסיונות ההדחה של יו"ר הקואליציה נגדי, ומודה לחברים בקואליציה ובאופוזיציה על ההסכמה למתווה האחראי והמאוזן הזה. העמדה הנחושה של הבית היהודי, ועבודת הצוות המתואמת שלנו, הוכיחו את עצמם והביאו הישגים טובים למדינת ישראל ולאזרחיה. רגעים כאלו של סיפוק, לאחר שבוע של מאבק לא פשוט, הם שנותנים לנו חברי הכנסת את הכוח להמשיך בעשייה.