פגישת נתניהו-טראמפ
פגישת נתניהו-טראמפצילום: אבי אוחיון, לע"מ

גורם מדיני מגיב הבוקר (ראשון) לדיווחים בעיתון 'ניו יורק טיימס' לפיהם הממשל האמריקני החל לגבש תוכנית סדורה לחידוש המגעים המדיניים בין ישראל והפלסטינים.

"תוכנית השלום של הממשל האמריקני עוד רחוקה", אמר הגורם לערוץ 7 והוסיף כי "בממשל אמנם מצויים בשלב מתקדם בתהליך, אבל כבר הבינו שהמצב כאן הרבה יותר מורכב ממה ששיערו בתחילה".

הוא מזכיר כי בעבר דובר מספר פעמים על כינוס פגישת פסגה בהשתתפות ראש הממשלה נתניהו, יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן הנשיא טראמפ.

"היו אפילו ניסיונות להציב תאריכי יעד. שום דבר לא יצא אל הפועל. גם הפיוס בין פתח' וחמאס יצר בעיות חדשות שהאמריקנים עדיין לא הצליחו להתמודד איתן", מסכם הגורם.

ה'ניו יורק טיימס' דיווח ביממה האחרונה כי נשיא ארה"ב טראמפ מתכוון בקרוב להעלות שלב נוסף וחדש במאמצים לקידום תהליך מדיני במזרח התיכון.

הדיווח מסתמך על גורמים בבית הלבן שמסרו כי טראמפ וצוות השלום שלו החלו כבר בניסוח קווים כלליים לתכנית החדשה.

על פי הדיווח התוכנית נועדה לחרוג ממסגרות קודמות שהוצעו על ידי הממשל האמריקאי במטרה להשיג את מה שהנשיא מכנה "העסקה האולטימטיבית".

צוותו של הממשל מקווה להפוך את מה שלמד בשנה האחרונה לצעדים מוחשיים כדי לסיים את הקיפאון.

פרשנים מעריכים כי מדובר בתוכנית שתבנה סביב מה שמכונה "פתרון שתי המדינות", למרות העובדה שטראמפ הודיע בעבר כי אינו מחויב למדינה פלסטינית.

נציין כי הגורם המדיני הוסיף שהנשיא טראמפ אמנם מעולם לא הזכיר בהקשר הישראלי-פלסטיני את המלים "מדינה פלסטינית", אך לא מן הנמנע שבעצת יועציו הוא ישתמש בפיתרון שיישם באופן כזה אחר את נושא שתי המדינות, אולי בצורת הצעת מדינה אוטונומית לפלסטינים שתהיה מפורזת מנשק, כפי שדרש נתניהו. אבו מאזן אגב, מתנגד לכל סוג של יוזמה שאינה כוללת הקמת מדינה פלסטינית עצמאית כולל צבא וכוחות שיטור.